Van een schaaltje in je keukenkast naar een betere wereld
Tekst en interview: Erwin Polderman
Het is een drukte van jewelste op het kantoor van The Green Table in Nijmegen als ik aanschuif bij oprichter Peter-Paul Biermans. Op tafel staat een dampende schaal uit zijn eigen assortiment. “Proef maar,” zegt hij, nog voor ik mijn jas heb uitgetrokken. En eerlijk? Het is verrassend lekker.
Veel groenten en peulvruchten, een echte stoofschotel met ruim ingrediënten met een bite, geen kunstmatige nasmaak. Gewoon een volwaardige maaltijd die ook nog eens een jaar in je keukenkast kon blijven staan. Ik ben benieuwd naar het verhaal achter dit schaaltje, en dat blijkt groter dan ik had verwacht.

Die aanleiding zat voornamelijk in mezelf, alsook getriggerd door de tijdgeest. Ik ben moleculair bioloog met liefde voor mensen, de natuur en onze planeet. Met ervaring in de farmaceutische sector heb ik in 2015 mijn focus verlegd naar voeding. Ik zet mij momenteel in voor een voedseltransitie waarbij smakelijk en gezond eten duurzaam is, en voedselzekerheid voor mens en planeet centraal staat.
Bij The Green Table geloven we dat het gemakkelijk maken van je dagelijks leven, de meest betekenisvolle vorm van zorg is. Zorg voor jezelf, voor je familie en vrienden, en voor de Aarde. We maken mensen graag blij, flexibel en stressvrij bij het kiezen van kant-en-klare maaltijden. We bieden rust en maaltijdzekerheid, voor een geplande of ongeplande warme maaltijd, op elk moment en voor iedereen, zelfs voor mensen met allergieën, veganisten of mensen die halal eten. Dat kan, omdat je onze maaltijden tot 18 maanden na productie kunt bewaren zonder koeling. Je kunt ze op voorraad leggen in de keukenkast, of ze meenemen naar je werk of onderweg.
Winactie
Maak kans op een maaltijd van The Green Table!
Kijk op pagina 8 van de Zomer-editie van LekkerVega Magazine (nu verkrijgbaar in tijdschriftwinkels, kiosks en supermarkten) hoe je kunt winnen.
Lees daar ook over de kortingsactie om je favoriete maaltijd te proberen met 20% korting (geldig tot 31 juli a.s.).
De maaltijden hoeven dus niet in de koeling, noch in de diepvries en zijn toch erg lang houdbaar. Hoe is dat nou mogelijk?
Simpel gezegd, we vullen de schalen, sealen ze dicht met high-barrier folie en koken de maaltijden in de schaal. Het is een oude manier om voedsel te conserveren, maar dan in een nieuw jasje.
De maaltijden zijn bovendien hypoallergeen / top 14 allergeenvrij: glutenvrij, lactose- en zuivelvrij, sojavrij en notenvrij. Was dat van het begin af aan een bewuste keuze, of is dat gedurende de ontwikkeling zo gegroeid?
We wilden vanaf de start de maaltijden ontwikkelen inclusief voor iedereen. Dus ook voor mensen met een voedselallergie, voor veganisten, vegetariërs én flexitariërs. De maaltijden moesten 100% plant-based zijn, daarmee zijn ze ook halal.
Jullie assortiment omvat smaken als groene curry, Marokkaanse groente tajine, Mexicaanse chili en Hongaarse goulash. Hoe komen jullie aan inspiratie voor nieuwe smaken, en hoe testen jullie of een recept echt goed en lekker is?
We kijken in de supermarkten welke smaken populair zijn en welke populair gaan worden. De receptuurontwikkeling doen we samen met onze strategische partners, we gaan gewoon koken en in de fabriek testen we of de smaak en structuur goed blijven in het productieproces. Overigens zijn criteria – behalve lekker en allergeenvrij – ook: veel groenten en peulvruchten, bron van eiwit, clean label, geen conserveermiddelen voor houdbaarheid en “low salt”, “low sugar” en “low fat”. Al onze maaltijden hebben Nutri-Score A of B. Veel van de ingrediënten hebben we zelf “gesourced”. Al onze maaltijden zijn bereid zonder gentechniek.
Voedselverspilling is een enorm probleem in onze samenleving. Doordat jullie maaltijden op maat zijn voor één persoon, is verspilling minimaal. Wat kunnen voedselproducenten van jullie leren?
Buiten de koeling houdbare maaltijden zitten in een stijgende trend. De groeiende wens naar gemak is de reden. Niemand wil immers thuis, in de winkel of op het werk koelvers eten weggooien omdat het over de THT-datum is. Cateraars en retail maken hier concrete stappen, maaltijden worden beter ingekocht en op tijd afgeprijsd. In totaal wordt nog steeds ca. een derde (!) van al ons eten wereldwijd verspild.
De maaltijden zijn verkrijgbaar bij onder meer speciaalzaken, Duinrell, tankstations, winkels van PLUS, Jumbo en SPAR en diverse cateraars. Wat was de meest verrassende of onverwachte verkoopplek die jullie hebben gevonden?
Elk verkooppunt is voor ons waardevol. Qua formules passen PLUS, SPAR en Jumbo goed bij ons. De toegevoegde waarde van onze maaltijden zie je bijv. terug in vending automaten, omdat we de stress van verspilling en logistiek management weghalen. Overigens zijn we begonnen met direct aan de consument te verkopen via onze eigen webwinkel en BOL, daarna gestart met cateraars (bedrijven, instituten en ziekenhuizen) en nu hebben we ook de focus op retail.
Voor export, en ook lange kampeerreizen, is er een extra voordeel: de kans op derving is minimaal. In welke landen zien jullie de meeste kansen, en waar staan jullie nu met de internationale expansie?
Ja, we doen publiekscampagnes bij mensen die met de camper op stap gaan.
Een quote van een outdoor toerist: “Ik ga de maaltijden WEER meenemen op reis in mijn campervan. Opwarmen in een pannetje gaat prima. Ben er nogmaals heel blij mee, zonder koeling en handige verpakking en rust om altijd iets lekkers te eten te hebben = geen winkel te moeten zoeken als je in de natuur staat.”
Wat export betreft, hebben we momenteel aanvragen uit vooral Duitsland, België, Frankrijk, IJsland, Scandinavië, Canada en de US.
Wat is de maaltijd uit jullie assortiment die jij zelf het vaakst eet?
Gele curry, goulash en chili, omdat ik die een goede milde smaak en mondgevoel vind hebben. Op dit moment is de Marokkaanse groente tajine het meest scherp gekruid.
Als je over tien jaar terugkijkt op The Green Table, wat hoop je dan dat jullie hebben veranderd — in de voedingssector én op het bord van mensen?
Wij streven ernaar om impact te hebben in de voedseltransitie. Daarvoor moeten we ook economisch succesvol zijn. Ecologie en economie gaan hand in hand.
V-Label certificatie voor The Green Table – gegarandeerd 100% plantaardig
Het V-Label team van de Vegetariërsbond, bestaande uit onderzoekers en auditors, onderzocht de producten van The Green Table op ingrediënten, hulpstoffen, additieven en het productieproces. En concludeerde dat het 100% geschikt is voor veganisten – en natuurlijk voor vegetariërs en flexitariërs die deze handzame en en lekkere maaltijden willen consumeren op reis, in het park of thuis op de bank.
Meer over het V-Label keurmerk, met o.a. het overzicht met V-Label gecertificeerde producten.


Winactie


