Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Hoe kom ik als vegetariër aan voldoende omega-3-vetzuren?

Er is veel reclame voor het eten van vette vis of het gebruik van visoliecapsules in verband met de gezondheid. Als principieel niet-viseter kan je zo langzamerhand een licht gevoel van paniek besluipen, zeker als ook de serieuze wetenschap en het Voedingscentrum erop hameren dat je twee keer per week vis moet eten, waarvan één keer vette vis. Het gaat bij deze aanbeveling om een bijzondere vorm van omega-3 vetzuren, DHA en EPA, de zogenaamde visvetzuren. Deze verminderen het risico op een hartaanval. Hoewel uit onderzoek blijkt dat vegetariërs er wat betreft hart- en vaatziekten gunstig uitspringen, zou je je als vegetariër wellicht zorgen kunnen gaan maken. Gelukkig zijn er ook andere manieren dan vette vis eten of capsules met visolie slikken om aan de benodigde ‘visvetzuren’ te komen. Als je niet zwanger bent, kun je voldoende omega-3 vetzuren halen uit normale hoeveelheden plantaardige voedingsmiddelen. Een supplement is dan niet nodig, want je maakt uit deze oliën en noten zelf voldoende DHA en EPA aan. Bij het onderdeel omega 3 vetzuren bij de voedingsrichtlijnen leggen we uit hoe het zit met de aanbeveling voor de verschillende omega-3 vetzuren, en hoe je als vegetariër aan voldoende omega-3 vetzuren kunt komen

Voor zwangere vegetariërs geldt een ander advies wat betreft de visvetzuren, zie hier.

Tot slot, mocht je om wat voor reden dan ook extra DHA en EPA willen slikken, zonder naar vis(olie) te grijpen, dan zijn plantaardige DHA capsules ook een oplossing, zie de vraag over voedingssuplementen.

Meer informatie

Wil je meer informatie dan kun je de brochure Gezond Vegetarisch gratis downloaden of voor 50 cent bestellen in onze webshop. In deze brochure is ook de Vegetarische Schijf van Vijf opgenomen. Wil je weten hoe je gevarieerd vegetarisch kan eten? Kijk dan bij ons voorbeeld weekmenu.

Help ons voorlichting te geven

We kunnen alleen goede voedingsvoorlichting blijven geven met jouw steun. Word donateur en steun ons werk! Wij bedanken donateurs onder andere met een gratis voedingsscan! De Vegetariërsbond voedingskundige Sytske de Waart geeft, speciaal voor jou, een op maat gemaakt voedingsadvies.