Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Mijn kind wil vegetarisch eten, wat heeft hij/zij per dag nodig?

Aanbevolen hoeveelheden per dag (de lagere hoeveelheid is voor de laagste leeftijd, en het bouwt op tot de hogere leeftijd, m.u.v. de zuivel bij pubers).

Voedingsmiddelen 1-4 jaar 7 tot 12 jaar 12-20 jaar
Brood  1-3 sneetjes  3 – 5 sneetjes  4-6 sneetjes
Aardappelen, volkoren macaroni/spaghetti (bereid) of rijst (bereid)  50-100 gram  100 – 200 gram  200-300 gram
Groente  50-100 gram  100 – 200 gram  150 – 200 gram
Fruit  1-2 stuks  1,5 – 2 stuks  2 stuks
Melk (producten)  300 ml  400-600 ml  600-450 ml*
Kaas  10 gram  10 – 20 gram  20-40 gram
Vleesvervangers  1,5 ei of
 65 gr tempé /tofu/  vleesvervanger/seitan of
 50 gr peulvruchten (gaar) of
 25 gr noten
 1 ½ -2 ei of
 65-100 gr tempé /tofu/ vleesvervanger/seitan of
 50–75 gr peulvruchten (gaar) of
 25–40 gr noten
 2 ei of
 100 gr tempé /tofu/ vleesvervanger/seitan of
 75 gr peulvruchten (gaar) of
 40 gr noten
Boter/margarine op brood  5 gr per snee brood  5 gr per snee brood  5 gr per snee brood
Vet/olie voor bereiding  15 gram  15 gram  15 gram
Vocht  ½-1 liter (inclusief melk)  1 ½ liter (inclusief melk)  1 ½ liter (inclusief melk)
 * van de groep van 12 tot 20 jaar heeft die van 12 jaar meer zuivel nodig (nl. 600 ml) dan die van 20 jaar (nl. 450 ml). Naarmate ze ouder worden neemt de aanbevolen hoeveelheid zuivel dus af.

Meer informatie

Wil je meer informatie dan kun je de brochure Gezond Vegetarisch gratis downloaden of voor 50 cent bestellen in onze webshop. In deze brochure is ook de Vegetarische Schijf van Vijf opgenomen. Wil je weten hoe je gevarieerd vegetarisch kan eten? Kijk dan bij ons voorbeeld weekmenu.

Help ons voorlichting te geven

We kunnen alleen goede voedingsvoorlichting blijven geven met jouw steun. Word donateur en steun ons werk! Wij bedanken donateurs onder andere met een gratis voedingsscan! De Vegetariërsbond voedingskundige Sytske de Waart geeft, speciaal voor jou een op maat gemaakt voedingsadvies.