Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Kooktip van de week

Week 3: Bite toevoegen aan je maaltijd

Als je vegetarisch kookt dan ga je vaak uit van groentes. Soms heb je hierdoor minder een bite in je maaltijd, waardoor de maaltijd op dat vlak wat saai kan worden. Gelukkige kan je dit simpel oplossen. Dus denk een volgende keer als je bijna klaar bent met koken en denkt hier moet wat bite in, eens aan:
  • Gebakken uitjes. Kunnen je maaltijd net dat extra beetje knapperiger maken. Niet alleen een goede tip voor in je maaltijd, maar ook heerlijk bij je broodje vegaburger.
  • Noten. Je kunt als je bijna klaar bent met koken nog wat noten toevoegen. Voeg deze wel op het laatst toe, want anders kunnen vooral je noten zacht worden en dat is zonde van de bite.
  • Geroosterde pitten. Bijvoorbeeld pijnboompitten of pompoenpitten. Dit vraagt wel wat meer aandacht, want voor je het weet zijn je pijnboompitten zwart.

Vincent

Ontvang 30 dagen lang tips, schrijf je nu in!

Wil je vaker vegetarisch eten of misschien wel altijd? Wij helpen je op weg. Meld je aan voor de receptennieuwsbrief 30 dagen vegetarisch en je krijgt 30 dagen lang dagelijks vega-inspiratie! Elke dag een heerlijk gerecht, leuke weetjes en handige tips. Zo wordt vegetarisch eten supermakkelijk en superleuk!

Week 2: ​Ken je oven

In de oven kunnen we de heerlijkste gerechten bereiden. Maar helaas pakken onze baksels ook weleens minder perfect uit dan beloofd in het gebruikte recept. En dat terwijl de kok zich toch precies aan de voorgeschreven bereiding, baktijd en temperatuur heeft gehouden! Meestal is dan de verkeerde oventemperatuur gebruikt. Alle ovens verschillen namelijk in temperatuur. De kunst van de kok is om baktijd en temperatuur aan te passen aan de eigen oven.

Soorten ovens

Er zijn verschillende soorten ovens, het verschil zit in de manier waarop ze warmte verspreiden. Bij een conventionele oven zorgen twee elementen voor de warmte, één element bovenin en één onderin de oven. Gerechten worden in deze ovens dus van twee kanten verwarmd. Bij een heteluchtoven wordt de warmte via een ventilator verspreid in de oven. Op deze manier worden gerechten heel gelijkmatig verwarmd. De temperatuur kan bij heteluchtovens vaak wat lager ingesteld worden. Je kunt daarbij uitgaan van ongeveer 10 % lager (bijvoorbeeld 200 °C wordt: 180 °C in een heteluchtoven, en 225 °C wordt 200 °C).

Voorverwarmen

Nog iets om rekening mee te houden: verwarm de oven altijd voor. Zo kun je uitgaan van een constante temperatuur, en die zo nodig een volgende keer aanpassen. Wat ook niet bevorderlijk is voor een optimale bereiding: de oven openen. Hou de temperatuur constant en je oven zal je niet teleurstellen. Om een perfecte ovenschotel te bereiden kun je het beste de eerste keer dat je een recept maakt, de aangegeven baktijd en temperatuur gebruiken. Bij een volgende keer pas je de temperatuur en baktijd aan je eigen oven aan.

Kijk hier voor lekkere ovengerechten

Bakken maar!
Jolanda

Week 1:  Goede voornemens

De eerste week van januari, er zullen veel goede voornemens worden gemaakt en misschien ook alweer stranden, dat hoort erbij.
Mensen roepen dat ze vijf keer per week willen gaan sporten of 20 kilo willen afvallen, dan denk ik: waarom zo rigoreus?
Volgens mij is het ook algemeen bekend dat in de laatste (feest) weken van het jaar er meer gegeten en gesnoept wordt, dat hoort er ook een beetje bij, omdat het zo lekker is.

Dus eigenlijk is dat niet de 'gewone situatie'. In het dagelijkse leven eet je vast al best gezond en doe je vast al wel genoeg aan beweging. Kijk eens kritisch en wees trots op wat je al wel doet.
Ik zou zeggen: doe een stapje terug. Eet wat je altijd al at, beweeg wat je altijd al deed. Denk aan een moment toen je je gezond en goed voelde, dat wil je terug. Zet kleine, haalbare stapjes.

Ik ben geen voedingskundige, het moge duidelijk zijn dat als je echt wilt of moet af vallen je daar wel wat meer voor moet doen of wat hulp bij kunt vragen. Kijk bijvoorbeeld hier voor voedingsconsulenten of diëtisten.

Voor iedereen die als goede voornemen heeft "meer vegetarisch eten" hebben we een 30 dagen vegetarisch recepten nieuwsbrief, die raad ik van harte aan.
Lees hier over beginnen met vegetarisch koken of download de vervanglijst.

Voor alle kinderen die geïnteresseerd zijn of informatie nodig hebben voor een spreekbeurt of werkstuk hebben we ook genoeg informatie op de site.

Sterkte, eet lekker en wees blij met jezelf ❤
Gelukkig nieuwjaar!
Saskia

Help ons jou en anderen te helpen vaker vegetarisch te eten

Word donateur en draag bij aan de groei in het aantal mensen dat minder vlees eet én ontvang elk kwartaal het magazine Lekker.Vegetarisch, propvol kooktips, recepten en achtergronden. Word nu donateur en je ontvangt ook een Lekker.Vegetarisch Verwenbox en schort óf het boek De Hippe Vegetariër van Isabel Boerdam t.w.v. 22,50 euro.

Week 52 2017: Koken met de Kerst restjes

Kerst draait voor een groot gedeelte om eten. Veel mensen zullen verschillende gerechten bereiden en misschien grotere hoeveelheden maken, zodat ze zeker weten dat er voldoende eten is. Als er zoveel eten gemaakt wordt, kan het makkelijk gebeuren dat niet alles tijdens de twee kerstdagen opgegeten wordt. Wat doe je dan met het eten dat over is? Er zijn veel manieren om restjes eten te verwerken. Je kan dus nog een 2e (en 3e) keer kan genieten van je kerstmaaltijd!
 

Omelet

Een omelet is een goed gerecht om aardappelen en groente in te verwerken. Met name de wat drogere groentesoorten (zoals bijvoorbeeld paprika, champignons, courgette). Door groentesoorten zoals tomaat of sla kan de omelet te vochtig worden waardoor het ei niet stolt. Klop een aantal eieren los in een kom (afhankelijk van hoeveel groente en/ of aardappelen je toevoegt). Bak de omelet op middelhoog vuur, met de deksel op de pan. Strooi eventueel nog kaas bovenop de omelet.
 

Roerbakschotel

Rijst, groente en vleesvervangers kan je vaak roerbakken. Voeg alle ingrediënten bij elkaar in een pan met antiaanbaklaag. Roer regelmatig terwijl je de maaltijd verwarmd. Voeg wat kruiden toe en klaar ben je.
 

Saus

Met groente en vleesvervangers die over zijn kan je ook een saus maken. Bijvoorbeeld voor over je pasta. Je kan een tomatensaus maken door tomatenpuree en bouillon toe te voegen aan je overgebleven ingrediënten. Of maak een roomsaus met slagroom en geraspte kaas.
 

Soep

Een soep is een makkelijk gerecht om veel ingrediënten in te verwerken. Denk aan vleesvervangers, groente en granen. Doe alle ingrediënten in een pan. Schenk hier zoveel bouillon bij dat je soep de gewenste dikte krijgt en pureer het geheel met een staafmixer of in een blender.
 

Salade

Voor een salade van je restjes hoef je alleen maar alles wat je in je salade wilt klein te snijden en bij elkaar in een kom te doen. Je kan er nog een (zelfgemaakt) slasausje of dressing aan toevoegen, zoals deze yoghurtsaus. Maak bijvoorbeeld een salade met rijst, pasta, peulvruchten, groente of vleesvervangers die over zijn.
 

Pizza

Een pizza is een makkelijke -maar niet zo’n gezonde- manier om overgebleven groente en vleesvervangers mee te verwerken. Maak je eigen pizzadeeg of gebruik een kant-en-klare variant en beleg je pizza met de ingrediënten die je erop wilt gebruiken. Strooi er geraspte kaas overheen en bak je pizza in de oven totdat het deeg gaar is.

Heb je écht geen zin om het kerstmaal de volgende dag weer te eten, dan kan je het voedsel altijd ook invriezen. Wat handige invriestips:

  • Zorg dat je vriezer een maximale temperatuur van -17 graden heeft. Lager mag ook.
  • Vries de maaltijd zo snel mogelijk in nadat je het gemaakt heb. Dan blijft de maaltijd lekkerder en langer houdbaar.
  • Als je veel eten over hebt en in wilt vriezen, verpak dit dan in aparte porties die je één voor één kan ontdooien. Anders zit je later weer met te veel eten dat in één keer op moet.
  • Ontdooi je maaltijden het liefst in de koelkast. De bacteriën groeien dan minder snel vanwege de koudere temperatuur.
  • Zelfs in de vriezer is je eten niet onbeperkt houdbaar. Schrijf de datum daarom altijd op je bakje, zodat je weet hoe lang het al in de diepvries staat.
  •  
Eet smakelijk.
Marieke

Alle tips van 2017

Kijk hier nog eens terug naar alle tips die onze medewerkers in 2017 gaven.

Alle tips van 2016

Kijk hier nog eens terug naar alle tips die onze medewerkers in 2016 gaven.