Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Kooktip van de week

Week 14: Creatief met kool

Kolen zijn er in vele vormen en maten. En daar kun je van alles mee doen: zoals koken, wokken of rauw 
verwerken. Maar wat dacht je van: inpakken. Een koolblad verwerk je dan rauw als een wrap of taco. Gewoon op tafel zetten en vullen maar. Je kunt ze vullen met van alles, net zoals een wrap of taco dus. Als je de bladeren te stug vindt om op te rollen kun je de grote nerven eruit snijden, of de bladeren heel even blancheren. Als je de bladeren liever gaar eet, kun je ze vullen als een loempiavel en dan in de oven garen.

Het meest geschikt zijn: spitskool, witte kool, rode kool, savooiekool, palmkool. En natuurlijk ook sla en snijbiet.

Eet smakelijk,
Jolanda

Ontvang 30 dagen lang tips, schrijf je nu in!

Wil je vaker vegetarisch eten of misschien wel altijd? Wij helpen je op weg. Meld je aan voor de receptennieuwsbrief 30 dagen vegetarisch en je krijgt 30 dagen lang dagelijks vega-inspiratie! Elke dag een heerlijk gerecht, leuke weetjes en handige tips. Zo wordt vegetarisch eten supermakkelijk en superleuk!

Week 12: Smaakvariatie met plantaardige melk

Ik had een beetje genoeg van (koe)melk en heb het afgelopen jaar vooral veel plantaardige melk gedronken. Voor mij begon het omdat ik mijn zuivelconsumptie wilde verminderen, maar ik ben erachter gekomen dat ik plantaardige melk eigenlijk ook gewoon veel lekkerder vind! Mijn kooktip van de week is daarom: probeer eens plantaardige melk in plaats van gewone melk – als structurele vervanging of gewoon als variatie!

Welke plantaardige melk is er?
Elke plantaardige melk heeft een aparte smaak, waarmee je dingen nét iets anders kunt laten smaken. Om er een paar te noemen:
  • Kokosmelk
  • Amandelmelk
  • Hazelnootmelk
  • Sojamelk

Mijn favoriet is kokosmelk; die wordt gemaakt met kokosnootvruchtvlees, wat de melk vaak een zoetere smaak geeft. Erg lekker in bijvoorbeeld havermoutpap.

Veel plantaardige melk kun je gewoon vinden in je standaardsupermarkt. Voor wat minder bekende versies kun je terecht bij bijvoorbeeld reformzaken.

Tips
  • Probeer zoveel mogelijk verschillende melken uit – ook verschillende merken! Ik ken nu drie verschillende merken kokosmelk, die allemaal anders smaken. Als je de ene niet lekker vindt, betekent het dus niet dat je de hoop moet opgeven :)
  • Als je minder zuivel gebruikt, is het slim om voor plantaardige melk te kiezen met toegevoegde vitamine B12 en calcium. Zo mis je geen belangrijke voedingsstoffen!
  • Plantaardige melk is niet alleen lekker om te drinken. Geef je havermoutpap er wat meer smaak mee, of gebruik het als vervanger van melk in ingewikkeldere recepten!

Wat vindt de Vegetariërsbond van zuivel?
Veel mensen vragen zich af wat de Vegetariërsbond eigenlijk van zuivel vindt. Een uitgewerkt antwoord op die vraag vind je hier.

Drink smakelijk!
Gina

Week 11: Hoe zorg ik dat mijn gekookte graan niet zo plakt?

Er zijn zoveel heerlijke soorten granen: rijst, haver, spelt, couscous, quinoa, farro, freekeh, bulger, boekweit, gierst, amaranth en teff, wij wisselen ze thuis lekker af.

Maar het plakt vaak zo als je het net hebt gekookt en dat is niet handig voor het verwerken in je gerecht.

Ik heb daar het volgende voor ontdekt:
Als ik een (pseudo) graan heb gekookt, dan giet ik dat af in een zeef. Vervolgens zet ik de zeef terug in de pan met de deksel er weer op en het trekt mooi droog.
Op deze manier plakt het nooit!

Eet smakelijk,
Floris

Help ons jou en anderen te helpen vaker vegetarisch te eten

Word donateur en draag bij aan de groei in het aantal mensen dat minder vlees eet én ontvang elk kwartaal het magazine Lekker.Vegetarisch, propvol kooktips, recepten en achtergronden. Word nu donateur en je ontvangt ook een Lekker.Vegetarisch Verwenbox en schort óf het boek De Hippe Vegetariër van Isabel Boerdam t.w.v. 22,50 euro.

Week 9: Hoe kan ik op een heel eenvoudige manier vegetarisch eten?

Ga peulvruchten eten! Bijvoorbeeld erwten, linzen, pinda’s, sojabonen, tuinbonen, snijbonen, sperziebonen, bruine bonen, kidneybonen of witte bonen.
Deze zijn eiwitrijk, goedkoop en bijzonder milieuvriendelijk.
Peulvruchten zijn niet heel populair in Nederland, maar in het kader van 'practise what you preach' eet ik vaak hummus op mijn brood.
En voor de warme maaltijd een tortilla besmeerd met pesto en dan een lekker groentenprakje van gebakken uit met chilibonen en rode paprika. Lekker snel klaar ook. Meestal heb ik een bakje met de bonen op voorraad in de vriezer staan. 
Kijk voor inspriratie in onze recepten.

Smakelijk
Sytske

Week 8: Hoe maak ik een kwarktaart zónder gelatine?

We wilden een makkelijke en snelle verjaardagstaart maken maar we schrokken, want op alle dozen van kwarktaart in de supermarkt zagen we gelatine bij de ingrediënten staan.

Toen bedachten we het volgende:

We kochten biologische volle kwark en lieten ongeveer 600 gram uitlekken op een theedoek in een bak. Deze was trouwens al snel doorweekt, dus die hebben we ook nog een keer tussendoor verwisseld. Bijna 24 uur lang lieten we het zo staan in de koelkast, hierdoor voelde het al heel stijf aan.
Vervolgens klopten we 250 ml volle biologische slagroom met drie schepjes suiker en één zakje klopfix stijf op, en dat mengden we met de kwark.

De taartbodem* hadden we al gemaakt, we deden de kwark erop en we lieten het geheel nog tot het moment van aansnijden in de koelkast staan (ongeveer 2 uur lang) om op te laten stijven.

* de taartbodem maakten we van een derde rol digestive koekjes, verkruimeld en vermengd met ongeveer 75 gram biologische ongezouten roomboter, en zetten dat vervolgens een uur in de koelkast alvorens de kwark er over te verdelen.

Wij, de visite én onze jarige zoon vonden het heerlijk!

Saskia

Week 7: Pijnboompitten roosteren zonder aanbranden

Soms wil je pijnboompitten bakken. Dat kan zijn omdat je je maaltijd extra bite wil geven (zie tip week 3), om net wat extra smaak aan de pijnboompitten en je maaltijd te geven of gewoon omdat het recept dat zegt. Mogelijk heb je dan dezelfde ervaring als ik wel eens heb. Je hebt 3 pannen op het vuur en op het laatste pitje zet je op laag vuur een pannetje met pijnboompitten op. Je denkt: ze moeten nog even, je kijkt iets later en ja ze moeten nog even en dan kijk je opnieuw en schrikt: help! de helft is zwart. Maar hoe voorkom je dit?

Het is eigenlijk makkelijk:
  • Gebruik geen pannetje, maar de oven. Dan krijg je namelijk een evenwichtigere kleur en is de kans dat ze verbranden kleiner. Het best kan je de oven op ongeveer 175 graden zetten. Zet de voorverwarmde oven op 10 minuten en roer de pitten elke 2 tot 3 minuten om. Kijk elke keer of ze al goed zijn. Afhankelijk van onder andere de oven duurt dit 5 tot 10 minuten, alhoewel het in sommige gevallen ook nog net iets langer kan duren.
  • Gebruik je toch een pannetje, strooi de pitten dan in een droge koekenpan, zet het vuur laag en blijf erbij! Zijn de pitten klaar, zet dan niet alleen het gas uit, maar haal ook meteen de pitjes uit de pan. Laat je ze erin, dan verbranden ze alsnog.
  • En wat als ze toch een beetje aanbranden? Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar het schijnt dat als je net aangebrande producten snel in de vriezer zet dat ze nog een beetje te redden zijn, maar uiteindelijk is voorkomen beter dan genezen.
Succes!
Vincent

Week 6: Lekker koken met andijvie

Wist je dat:
  • Andijvie vooral bekend staat als wintergroente, maar vrijwel het hele jaar verkrijgbaar is: in de winter komen de (kleinere) kroppen uit de glastuinbouw, van mei tot oktober komen ze van de koude grond, deze kroppen zijn groter.
  • Andijvie naast vitamine A en vitamine C ook veel mineralen bevat.
  • De groente een frisse, pittige smaak heeft, met een bitter nasmaakje. Veel mensen vinden de smaak vergelijkbaar met die van witlof en dat is niet zo gek, want de twee groenten zijn aan elkaar verwant.

Tip: Vind je andijvie te bitter dan kun je de bittere smaak neutraliseren door een scheutje appelsap mee te koken of de gekookte andijvie te mengen met partjes appel of rozijnen.

 

Er zijn twee soorten andijvie: heelbladige andijvie (de bekende krop) en krulandijvie, ook wel frisée genoemd. Deze laatste wordt vooral gebruikt in salades of melanges met sla.


Je kunt andijvie op verschillende manieren bereiden:
In alle gevallen maak je eerst de krop schoon: verwijder de buitenste bladeren en snijd de onderkant er van af (extra tip: mocht je als huisdier een konijn of cavia hebben: die zijn dol op rauwe andijvie). Snijd dan de krop in de lengte in vieren, was de bladeren met koud water, laat goed uitlekken en scheur de bladeren vervolgens in grote stukken of snijd ze in reepjes. Als je de andijvie in een salade gaat gebruiken, moet je de bladeren goed droog deppen. In de meeste supermarkten is andijvie ook voorgesneden en gewassen verkrijgbaar.

Van rauw andijvie heb je ongeveer 150 gram per persoon nodig. Als je de andijvie gaat bewerken, moet je er rekening mee houden dat de groente slinkt, dus gebruikt dan zo’n 400 gram per persoon.

  • Andijvie wordt rauw gegeten in salades, maar ook in stamppot.
  • Koken: 10 tot 12 minuten in water
  • Roerbakken: 3 tot 4 minuten
  • Smoren: 7 tot 8 minuten
  • Stomen: 15 minuten


Andijvie bestaat voor een groot gedeelte uit water en verlept daardoor snel (krulandijvie nog sneller dan de heelbladige variant). De groente is een paar dagen houdbaar in de groentelade van je koelkast. Slapgeworden bladeren kun je oppeppen door ze 10 minuten in water met ijsblokjes te leggen, verwerk ze daarna wel meteen.

Eet smakelijk!
Maartje

Week 5: Lekkere gewelde rozijnen die niet op de bodem van je gebak liggen

Rozijnen maken zowel hartige als zoete gerechten nog lekkerder. Ze kunnen door de couscous, in een wortelsalade, een appeltaart of in de pannenkoeken. Ze kunnen eigenlijk bijna overal in. En rozijnen zijn nòg smakelijker als je ze even welt voor je ze verwerkt, dat maakt ze lekker zacht en sappig.

Wellen doe je zo: doe de rozijnen in een bakje met lauw/warm water, laat ongeveer een half uurtje staan. Laat ze dan uitlekken en verwerk ze.

Voor nog meer smaak kun je rozijnen ook wellen in bijvoorbeeld rum, cognac of amaretto. Dan moet je ze wel een paar dagen laten staan, liefst in een afgesloten pot, om zo de smaak goed tot zijn recht te laten komen. Heerlijk om zo’n lepeltje gewelde rozijnen over ijs of een toetje te scheppen.

Als je de gewelde rozijnen gaat verwerken een cakebeslag, dep ze dan eerst goed droog met keukenpapier. Rol ze dan door droge bloem. Schep ze op het allerlaatst, net voordat de cake de oven in gaat door je beslag. Zo voorkom je dat de rozijnen naar de bodem van je gebak zakken.

Smakelijk!
Jolanda

Week 4: Vergeten het vocht uit tofu te persen? Droog het in de oven!

Om tofu lekker te kunnen marineren en knapperig te bakken, moet er eerst zoveel mogelijk vocht uit de tofu verwijderd worden. Dit kun je onder andere doen door de tofu in te vriezen of de tofu tussen 2 snijplanken te leggen, op de bovenste planks iets zwaars, en dit zo lang mogelijk te laten liggen.

Ben je dit vergeten voor te bereiden of ben je daar gewoon te lui voor en wil je wel graag lekkere tofu, gebruik dan je oven! (een tip over hoe je je oven goed gebruikt vind je hier)
  • Verwarm de oven op 200 graden
  • Maak de tofu een beetje droog
  • Snijd de tofu in blokjes of plakjes en verdeel ze op een bakplaat of in een overnschaal
  • Hussel de tofu of draai het om na ongeveer een kwartier en laat nog een kwartier liggen
Hierna kun je de tofu bewerken zoals je zelf wilt: marineren, bakken, grillen of wokken! Kijk hier voor tips over het bereiden van tofu. 

Succes!
Ingrid

Week 3: Bite toevoegen aan je maaltijd

Als je vegetarisch kookt dan ga je vaak uit van groentes. Soms heb je hierdoor minder een bite in je maaltijd, waardoor de maaltijd op dat vlak wat saai kan worden. Gelukkige kan je dit simpel oplossen. Dus denk een volgende keer als je bijna klaar bent met koken en denkt hier moet wat bite in, eens aan:
  • Gebakken uitjes. Kunnen je maaltijd net dat extra beetje knapperiger maken. Niet alleen een goede tip voor in je maaltijd, maar ook heerlijk bij je broodje vegaburger.
  • Noten. Je kunt als je bijna klaar bent met koken nog wat noten toevoegen. Voeg deze wel op het laatst toe, want anders kunnen vooral je noten zacht worden en dat is zonde van de bite.
  • Geroosterde pitten. Bijvoorbeeld pijnboompitten of pompoenpitten. Dit vraagt wel wat meer aandacht, want voor je het weet zijn je pijnboompitten zwart.

Vincent

Week 2: ​Ken je oven

In de oven kunnen we de heerlijkste gerechten bereiden. Maar helaas pakken onze baksels ook weleens minder perfect uit dan beloofd in het gebruikte recept. En dat terwijl de kok zich toch precies aan de voorgeschreven bereiding, baktijd en temperatuur heeft gehouden! Meestal is dan de verkeerde oventemperatuur gebruikt. Alle ovens verschillen namelijk in temperatuur. De kunst van de kok is om baktijd en temperatuur aan te passen aan de eigen oven.

Soorten ovens

Er zijn verschillende soorten ovens, het verschil zit in de manier waarop ze warmte verspreiden. Bij een conventionele oven zorgen twee elementen voor de warmte, één element bovenin en één onderin de oven. Gerechten worden in deze ovens dus van twee kanten verwarmd. Bij een heteluchtoven wordt de warmte via een ventilator verspreid in de oven. Op deze manier worden gerechten heel gelijkmatig verwarmd. De temperatuur kan bij heteluchtovens vaak wat lager ingesteld worden. Je kunt daarbij uitgaan van ongeveer 10 % lager (bijvoorbeeld 200 °C wordt: 180 °C in een heteluchtoven, en 225 °C wordt 200 °C).

Voorverwarmen

Nog iets om rekening mee te houden: verwarm de oven altijd voor. Zo kun je uitgaan van een constante temperatuur, en die zo nodig een volgende keer aanpassen. Wat ook niet bevorderlijk is voor een optimale bereiding: de oven openen. Hou de temperatuur constant en je oven zal je niet teleurstellen. Om een perfecte ovenschotel te bereiden kun je het beste de eerste keer dat je een recept maakt, de aangegeven baktijd en temperatuur gebruiken. Bij een volgende keer pas je de temperatuur en baktijd aan je eigen oven aan.

Kijk hier voor lekkere ovengerechten

Bakken maar!
Jolanda

Week 1:  Goede voornemens

De eerste week van januari, er zullen veel goede voornemens worden gemaakt en misschien ook alweer stranden, dat hoort erbij.
Mensen roepen dat ze vijf keer per week willen gaan sporten of 20 kilo willen afvallen, dan denk ik: waarom zo rigoreus?
Volgens mij is het ook algemeen bekend dat in de laatste (feest) weken van het jaar er meer gegeten en gesnoept wordt, dat hoort er ook een beetje bij, omdat het zo lekker is.

Dus eigenlijk is dat niet de 'gewone situatie'. In het dagelijkse leven eet je vast al best gezond en doe je vast al wel genoeg aan beweging. Kijk eens kritisch en wees trots op wat je al wel doet.
Ik zou zeggen: doe een stapje terug. Eet wat je altijd al at, beweeg wat je altijd al deed. Denk aan een moment toen je je gezond en goed voelde, dat wil je terug. Zet kleine, haalbare stapjes.

Ik ben geen voedingskundige, het moge duidelijk zijn dat als je echt wilt of moet af vallen je daar wel wat meer voor moet doen of wat hulp bij kunt vragen. Kijk bijvoorbeeld hier voor voedingsconsulenten of diëtisten.

Voor iedereen die als goede voornemen heeft "meer vegetarisch eten" hebben we een 30 dagen vegetarisch recepten nieuwsbrief, die raad ik van harte aan.
Lees hier over beginnen met vegetarisch koken of download de vervanglijst.

Voor alle kinderen die geïnteresseerd zijn of informatie nodig hebben voor een spreekbeurt of werkstuk hebben we ook genoeg informatie op de site.

Sterkte, eet lekker en wees blij met jezelf ❤
Gelukkig nieuwjaar!
Saskia

Alle tips van 2017

Kijk hier nog eens terug naar alle tips die onze medewerkers in 2017 gaven.

Alle tips van 2016

Kijk hier nog eens terug naar alle tips die onze medewerkers in 2016 gaven.