Foto: Odin Heerde
Odin als koploper in plantaardig: met onze vega(n) trends als kompas…
VegaTrends 2025
De Vegetariërsbond signaleert voor 2025 zeven trends op het gebied van vega(n) voeding. Odin loopt al voorop met een aandeel van 70% plantaardige eiwitten. Maar juist koplopers kunnen een belangrijk rolmodel zijn in de eiwittransitie. De trends helpen daarbij als inspiratie en kompas. Denk aan:
- Nog meer variatie in peulvruchten en granen
- Een breder aanbod van plantaardige zuivelvervangers
- Aandacht voor lokale, biologische vlees- en visvervangers
- Inspiratie rondom koken met plantaardige eiwitten
Odin kan deze trends benutten om het assortiment verder te verdiepen en klanten nog meer te inspireren. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin plantaardig de norm wordt.
V-Label herkenbare keuzehulp voor klanten
De Vegetariërsbond biedt Odin de mogelijkheid om één product gratis te certificeren met het V-Label – hét internationale keurmerk voor vegetarische en vegan producten.
Het V-Label maakt vega(n) producten herkenbaar en betrouwbaar voor klanten. Twee voorbeelden uit het Odin-assortiment die hiervoor in aanmerking komen zijn de vegetarische groenteburger en de vegan appelsap.
Het keurmerk maakt in één oogopslag duidelijk of een product vegetarisch of veganistisch is. Daarbij wordt ook gelet op hulpstoffen en risico op kruisbesmetting. Een mooie kans om de eiwittransitie nóg zichtbaarder te maken.
Samen de Nederlandse consument bereiken
Wat doen we al samen?
Voor wat betreft communicatie naar de achterban van Odin en die van de Vegetariërsbond is er jaren geleden een barter-deal overgekomen:
Odin plaatst in elke uitgave van LekkerVega Magazine een pagina-grote advertentie t.w.v. 1.380,- per keer (4x per jaar; op de prominente pagina 3),
in ruil voor het distribueren van 2.400 magazines per editie aan de abonnees van de Odin-groententassen.
Wat kunnen wij méér doen, qua co-creatie?
Odin Foodcafé’s
Deze horecagelegenheden in Velp, Almere en Eindhoven kunnen zich gratis aanmelden voor het LEKKER VEGA Keurmerk (net als de Spirit Restaurants in Amsterdam en Rotterdam). Dat keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond,
Restaurants, lunchrooms en eetcafés met het keurmerk worden door de Vegetariërsbond gratis gepromoot in LekkerVega Magazine, in de nieuwsbrief en via socialmedia.
Vega Challenge tailor-made
Met een op maat gemaakte versie van onze 7-daagse Vega Challenge kan Odin:
- binnen onze achterban de liefhebbers voor bio, een proefaankoop in een winkel en/of groentetas-abonnement interesseren;
- elk Odin-recept dat op vegetariers.nl staat (en de challenge-deelnemer dagelijks via de nieuwe e-mail binnen de challenge op uitkomt) bevat wist-je-datjes, tips en hacks – een packshot van het Odin-product met deeplink naar het Odin.nl product en/of het overzicht winkels;
- onze inhuis-diëtisten kunnen hierbij helpen.
- Wij kunnen na een succesvolle challenge, een tweede vega challenge opzetten en Odin-klanten volgen. Bij aanvang en na afloop van de challenge kunnen we een paar klanten interviewen, fotograferen / filmen.
- Eventueel door te plaatsen als item (2 of 4 pagina’s) in een editie LekkerVega Magazine.
Recepten e-book op onderwerp
Verzameling van recepten en wat additionele info rondom een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld ’24 uur vega(n)’ draait om bio en vega producten / maaltijden / gebruiksmomenten binnen een etmaal van een consument. Of bijvoorbeeld over bijen, honing en producten met honing (De Traay-producten bijv.).
Bijvoorbeeld eens per kwartaal, al dan niet gekoppeld aan een campagne van Odin of ons.
Voor sommige activiteiten is iets van budget nodig en/of een tegenprestatie.
Een en ander in goed overleg.
Hier kan Odin ons mee helpen
Vegetariërsbond heeft behoefte aan
- zichtbaarheid van de restaurants in NL met een bovengemiddeld aantal vega en vegan opties op de menukaart – hier verzameld op vegetariers.nl
- zichtbaarheid van het V-Label keurmerk op producten in de shop op Odin.nl.
In onderstaand screenshot van dit product, als ook bij andere V-Label gecertificeerde producte op Odin.nl, is het goed om het V-Label logo (in de juiste variant, vegetarisch of vegan) af te beelden bij ‘Allergenen’ of ‘Ingrediënten’.
Contact
Vegetariërsbond
Floris de Graad, directeur
06 – 2807 1832
Patricia Ploeger, partnership manager
06 – 2920 3880