Minder vleesaanbiedingen in supermarktfolders: positieve trend volgens Wakker Dier
Supermarkten hebben in de eerste helft van 2025 aanzienlijk minder vleesaanbiedingen in hun folders opgenomen, zo blijkt uit de nieuwste foldermonitoring van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie telde 6422 vleesaanbiedingen – het laagste aantal in vijf jaar. Volgens Wakker Dier is dit een positieve ontwikkeling richting minder vleesconsumptie.
Grote verschillen tussen ketens
Vooral bij Jumbo was de daling opvallend: het aantal vleesaanbiedingen nam daar met 42 procent af ten opzichte van vorig jaar. Ook bij Spar en Hoogvliet was sprake van een duidelijke afname, met respectievelijk 26 en 23 procent minder aanbiedingen. Daarentegen voerden Aldi en Lidl juist meer vleesacties: een stijging van respectievelijk 53 en 22 procent. Albert Heijn staat bovenaan met de meeste vleesaanbiedingen (1215), gevolgd door Plus (1035) en Vomar (900).
Eiwittransitie in beeld
Elf supermarktketens hebben afgesproken om het aandeel plantaardige eiwitten in hun aanbod te verhogen naar 60 procent in 2030. Momenteel ligt dat aandeel volgens Wakker Dier op ongeveer 42 procent. De organisatie verwacht dat supermarkten hun aanbiedingenbeleid verder zullen aanpassen om deze doelstelling te behalen. Volgens Wakker Dier leiden vleesaanbiedingen direct tot meer verkoop. “Elke vleesstunt zorgt voor meer vlees,” aldus woordvoerder Anne Hilhorst. De organisatie pleit dan ook voor het volledig schrappen van vleesaanbiedingen in supermarktfolders.
Blij met deze ontwikkeling
Bij Vegetariërsbond en V-Label zijn we blij om deze positieve trend bevestigd te zien. Minder vleesaanbiedingen dragen bij aan bewustere keuzes en versnellen de eiwittransitie – een ontwikkeling die volledig aansluit bij de missie van de Vegetariërsbond: goed voor dieren, klimaat én gezondheid. We hopen dat deze ontwikkeling zich doorzet en dat steeds meer supermarkten kiezen voor plantaardig – niet alleen in het schap, maar ook in hun marketing.




