Unilever sluit partnerschap met Europese Vegetarisch Unie

Unilever en de Vegetariërsbond hebben een historische overeenkomst gesloten. Het voedingsmiddelenconcern wil in heel Europa een groot aantal producten voorzien van het Vegetarisch Productkeurmerk. Het streven is om eind 2017 vijfhonderd producten van het vegetarisch logo voorzien te hebben. Maar de ambities reiken veel verder...

De Vegetariërsbond is voor Nederland de licentiehouder van het Vegetarisch Productkeurmerk dat door de European Vegetarian Union (EVU) wordt uitgegeven en zal de aanvragen van Unilever beoordelen.

Pablo Perversi, Vice President Unilever Foods Europa: “Hoewel het volledig schrappen van vlees uit het menu wellicht een brug te ver is, willen veel Europeanen wél mínder vlees eten, of dat nu te maken heeft met gezondheidsredenen, ethische overwegingen, het milieu, of alle drie. Unilever is het eerste grote fast-moving-consumer-goods-bedrijf die gaat samenwerken met de EVU en geeft daarmee consumenten waarnaar ze op zoek zijn: meer informatie en duidelijkheid om hen te helpen bij hun keuze van vegetarische producten waarmee ze kunnen genieten van lekkere, vleesloze maaltijden.

Samenwerking

De nieuwe samenwerking met de EVU betekent dat Unilever haar consumenten nu één vertrouwde Europese vegetarische standaard kan bieden voor al haar voedingsmerken. Daarnaast zal Unilevers huidige assortiment van vegetarische en veganistische producten een aantal veranderingen ondergaan. Het V-label is reeds terug te vinden op een beperkt aantal Unilever-producten in België en Nederland. Tegen eind 2017 zal het V-Label van de EVU te vinden zijn op de verpakking van ongeveer 500 voedingsmiddelen van Unilever.

Diverse Unilever-merken zullen bovendien, in de winkel en online, consumenten inspireren met recepten en hen zo helpen de hoeveelheid vlees aan te passen zonder in te leveren op kwaliteit of smaak van hun zelfgemaakte maaltijden.

De  merken van Unilever

Unilever heeft een  merkenportefeuille met bekende merken als Knorr, Unox, Conimex, Bertolli en Becel. In het Sustainable Livning Plan heeft het bedrijf vastgelegd dat het producten wil bieden die tegemoet komen aan de behoeften van steeds meer consumenten én dat het tegelijkertijd wereldwijd haar milieuvoetafdruk wil verkleinen en haar positieve maatschappelijke impact wil vergroten. Wat betreft voeding betekent dit: actief steun geven aan initiatieven op het gebied van dierenwelzijn bij de boerenbedrijven en leveranciers die aan Unilever leveren, en een impuls geven aan het eten van gezonde, voedzame plantaardige maaltijden via haar merken, producten en recepten.

Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) wil:

  • Meer dan één miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.
  • De milieu-impact van onze producten halveren tegen 2030.
  • Tegen 2020, het bestaan van miljoenen mensen verbeteren
Het partnership met de EVU is het meest recente initiatief in het kader van Unilevers bredere Sustainable Living Plan. 

dinsdag 1 november 2016

Recenter nieuwsbericht

Meer nieuws