Welke supermarkt scoort het best met plantaardige huismerkproducten?

Nieuws, Blogs

De populariteit van huismerken in supermarkten blijft stijgen. Tegelijkertijd kiezen steeds meer consumenten voor plantaardige producten. Supermarktketens spelen hierop in met een groeiend aanbod aan vegan huismerkproducten.

Recent publiceerde sensorisch marktonderzoeksbureau Smaakonderzoek.nl de Huismerktest 2025, waarin het assortiment en de kwaliteit van plantaardige huismerkproducten onder de loep zijn genomen.

In het onderzoek zijn producten zoals notenmix, hummus, sojayoghurt en plantaardig rulgehakt getest van vijf grote supermarktketens: Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Picnic en Aldi. Daaruit blijkt dat er nog steeds flinke kwaliteitsverschillen bestaan. Vooral smaak, geur en mondgevoel zijn doorslaggevend voor hoe consumenten de producten waarderen.

Lidl en Picnic blinken uit

Vooral Lidl en Picnic springen eruit met smaakvolle producten — met name in de hummuscategorie. Liefst 80% van de testers gaf hun hummus een score tussen 7, 8 en 9. De producten worden omschreven als “lekker tot heel erg lekker”, met een prettig mondgevoel.

Lidl en Picnic blinken uit met smaakvolle plantaardige producten, speciaal in hummus catogorie.

Volgens Jan Willem Steunenberg van Smaakonderzoek.nl ligt hier een duidelijke kans voor supermarkten: “Smaak is dé sleutel tot herhaalaankopen en klanttevredenheid.” Door te investeren in professioneel smaakonderzoek kunnen retailers hun huismerkproducten verbeteren en onderscheidend maken.

Smaak telt — maar zekerheid ook.

De Huismerktest toont aan dat de kwaliteit en smaak van plantaardige huismerkproducten sterk variëren, terwijl er ook duidelijke koplopers te onderscheiden zijn. Bij Lidl gaan smaakvolle producten hand in hand met een breed V-Label gecertificeerd assortiment. Ook bij andere supermarkten groeit het aantal producten met het V-Label snel. Dit geeft consumenten extra zekerheid bij het maken van een bewuste keuze.

Lees ook deze nieuwsberichten