EatGreen campagne van start

Klimaatverandering op je bord

9-5-2008 Met EatGreen roept de Nederlandse Vegetariërsbond (NVB) iedere Nederlander op een forse bijdrage te leveren aan een beter klimaat. Dit kan natuurlijk al in bescheiden vorm op verschillende manieren: spaarlampen, minder autorijden, zonnepanelen en isolatie, maar "EatGreen, een dagje per week zonder vlees, is de makkelijkste manier om echt bij te dragen aan een beter klimaat!", aldus directeur Vibeke Helder van de NVB.

 

Het klimaatprobleem ligt namelijk grotendeels op ons bord, en de oplossing daarvan dus ook. De productie van vlees levert een grote bijdrage aan de uitstoot van de broeikasgassen. Maar liefst 18 procent van de mondiale broeikasgassenuitstoot is afkomstig van de veeteelt! Terwijl de bijdrage van alle transport (auto’s, vliegverkeer, schepen, treinen) ’maar’ 13 procent is. Met de meerjaren-campagne EatGreen vestigt de NVB daarom de aandacht op ’een dagje zonder vlees’ waardoor je op een makkelijke manier een positieve bijdrage aan een beter klimaat levert. Een EatGreen campagnebus trekt, ter ondersteuning van de campagne, de komende twee maanden door heel Nederland. Met deze campagnebus vol informatie, een proeverij met lekkere vegetarische hapjes en de EHBV-kit (de Eerste Hulp Bij Vleesverminderen) wil de NVB consumenten laten ervaren dat een dagje zonder vlees lekker en verantwoord is. De campagne wordt ondersteund door een interactieve website www.eatgreen.nl waarop de toer door Nederland via Google Earth te volgen zal zijn.

Op de Varkensmarkt in Amersfoort is vrijdag 9 mei om 12.30 de aftrap van de EatGreen campagne. Bezoekers kunnen met onder andere met EatGreen Eva, gekleed in een appetijtelijke eetbare jurk, op de foto. Op www.eatgreen.nl kunnen bezoekers hun foto bekijken.