Staatssecretaris: groot deel ambtenaren kiest voor vegetarisch

13-5-2011 Staatssecretaris Henk Bleeker vindt dat het promoten van een vegetarische lunch en de campagne EatGreen at work geen betutteling zijn. In tegendeel: 30 tot 40% van de maaltijden die verkocht worden in het bedrijfsrestaurant van het Ministerie van EL&I is vegetarisch. “Het is een vraaggestuurd aanbod”. De Staatssecretaris antwoordde hiermee op Kamervragen van de PVV over de lunch van ambtenaren.

De Kamervragen kwamen van het lid Gerbrands van de PVV. Zij stelde vragen over het promoten van de campagne EatGreen at work en de vegetarische lunch naar aanleiding van een discussie die was ontstaan in de Haagse Gemeenteraad. Diverse partijen in de Gemeenteraad van de Hofstad wilden, naar het voorbeeld in Amsterdam, ook een EatGreendag invoeren in hun bedrijfsrestaurant: één keer per week wordt dan een lunch zonder vlees en vis in het zonnetje gezet. Dat was tegen het zere been van de PVV en de VVD. Zij vonden dat betutteling en een beperking van de vrije keuze. Volgens Floris de Graad, directeur van de Nederlandse Vegetariërsbond wordt de keuzevrijheid juist vergroot door een ruimer aanbod van lekkere vegetarische maaltijden. Inmiddels eten meer dan vijf miljoen mensen één of meerdere keren per week vegetarisch. Er is dus een behoefte. De verkoop in het bedrijfsrestaurant van het Ministerie van EL&I is daar een goed voorbeeld van.

Inmiddels is op initiatief van de PvdA, D66, PvvD, GroenLinks en de Haagse Stadspartij besloten om in de Haagse bedrijfsrestaurants EatGreen at work in te voeren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het informatiemateriaal van de campagne.
Op 2 februari 2011 ging de campagne EatGreen at work officieel van start in de Westergasfabriek in Amsterdam. De campagne wordt georganiseerd door de Nederlandse Vegetariërsbond. Met deze campagne wil de bond op een leuke en positieve manier één keer per week een vegetarische lunch promoten in de bedrijfsrestaurants onder het motto: EatGreen at work: duurzaam was nog nooit zo makkelijk en lekker!

“ We willen de mensen verleiden om eens een lekkere lunch zonder vlees en vis te proberen. Daarnaast willen we ook de informatie geven over de aanslag die onze huidige vlees- en visconsumptie heeft op het milieu, gezondheid, waterverbruik, voedselverdeling en dierenwelzijn. Maar we laten iedereen vrij in de keuze: wie toch een broodje ham wil, kan dat gewoon krijgen, “aldus Floris de Graad.
Inmiddels is de campagne een groot succes: vrijwel alle grote bedrijfscateraars hebben zich achter de campagne geschaard. Er zijn inmiddels meer dan 220 000 informatiefolders verspreid in meer dan 1700 bedrijfsrestaurants.