Vegetariërsbond wil meer groentegerechten op kindermenu

Onderzoek: kindermenu’s bij restaurantketens niet volwaardig

29-5-2013 De Vegetariërsbond roept restaurantketens op om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en meer gezonde en vleesvrije kindermenu’s aan te bieden. Uit onderzoek van de Vegetariersbond blijkt dat kinderen meestal alleen ongezonde keuzes hebben. In veel gevallen ontbreekt ook een vegetarische optie. Kindermenu’s bevatten doorgaans te weinig groente en te veel calorieën.  Van de onderzochte restaurantketens presteerde Van de Valk het minst slecht, maar ook daar valt nog het nodige te verbeteren.

Door minder vlees en meer groente kunnen kindermenu’s veel gezonder blijkt uit ons onderzoek.
Nederland maakt zich zorgen over obesitas terwijl restaurantketens vaak relatief makkelijk een goed en gezond voorbeeld kunnen geven.  Daarnaast laten restaurantketens een kans liggen met het ontbreken van een vegetarische optie. Steeds meer ouders kiezen er namelijk voor om hun kind vegetarisch of flexitarisch op te voeden
”, aldus Floris de Graad (directeur Vegetariërsbond).

De Vegetariërsbond komt tot de conclusie dat veel kindermenu’s voedingskundig onder de maat zijn. De portie groente is beperkt of ontbreekt zelfs. Daarnaast ontbreekt een vleesloze optie vaak. Dat een smakelijke vegetarische optie kan, ook voor dit soort restaurants.

Qua vegetarisch aanbod is er een wereld te winnen en dat kan ook makkelijk, bijvoorbeeld door vegetarische snackproducten van Chef Thor of de Vegetarische Slager. Een restaurant dat bijvoorbeeld een goed voorbeeld geeft is Burgerz, dat verschillende vegetarische burgers aanbiedt” aldus Sytske de Waart (voedingskundige van de Vegetariërsbond).

Het onderzoek is gedaan onder diverse restaurantketens naar aanleiding van de kindermenu ’s die ze bij diverse vestigingen op het menu hebben. De onderzochte restaurantketens zijn McDonald’s, Burger King, La Place, Van de Valk, Ribhouse Texas, Landal Greenparks, AC Restaurants, Gonzales BBQ.

Het onderzoek maakt deel uit van de Veggiemamacampagne van de ‘Veggiemama’. Deze campagne die heel 2013 duurt is bedoeld om (toekomstige) ouders informatie te geven over waarom het goed voor moeder en kind is om te kiezen voor vegetarisch eten. De Vegetariërsbond vindt het belangrijk dat moeders (en vaders) nadenken over wat zij zelf eten en wat zij hun kind te eten geven. Vegetarisch eten past in een bewuste leefstijl met oog voor gezondheid, milieu en dieren. Het blijkt echter dat er onder ouders, familie, op consultatiebureaus en op crèches weinig kennis is over vegetarische voeding voor jonge kinderen. In deze lacune voorziet de  www.veggiemama.nl met achtergrondinformatie, voedingsvoorlichting en recepten.