Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Wat vindt de Vegetariërsbond van zuivel?

Het gebruik van zuivel wordt door een aantal stromingen, met name door veganisten, bekritiseerd. Er worden voornamelijk gezondheids- en ethische redenen aangevoerd. Wat is hierin het standpunt van de Vegetariersbond?

Gezondheid

Ten eerste ligt zuivel onder vuur, omdat het slecht zou zijn voor de gezondheid. Je kunt allerlei onderzoeken en argumenten vinden als je de stelling wilt onderbouwen dat melk slecht is voor de mens. Omgekeerd kun je ook allerlei onderzoeken en argumenten vinden als je de stzuivelelling wilt onderbouwen dat melk gezond is. Selectief bronnengebruik heet dat. Om dit te omzeilen worden er om de zoveel tijd metastudies gedaan naar allerlei onderwerpen: je harkt alle onderzoeken bij elkaar, gooit de slecht opgezette onderzoeken eruit en probeert een conclusie te trekken uit de resterende onderzoeken.

Voedingskundig is men het erover eens dat zuivel past in een gezond voedingspatroon. Dit geldt natuurlijk niet voor mensen die melk niet verdragen omdat ze een lactasedeficiëntie hebben. Dat zijn er op deze wereld heel veel! Voor vegetariërs is melk (naast eieren) een belangrijke bron van vitamine B12, een vitamine die alleen in dierlijke producten voorkomt. Zonder zuivelgebruik wordt het voor een vegetariër erg moeilijk om via de voeding aan deze vitamine te komen. Veganisten, die afzien van elk dierlijk product, ook eieren, moeten daarom vitamine-B12-pillen slikken. Melk is bovendien een bron van calcium, maar ook als je geen zuivel gebruikt, kun je wel aan je calcium komen. Groenten, noten of peulvruchten (of met calcium verrijkte sojaproducten) zijn namelijk ook calciumbronnen. Dat melk slecht voor je zou zijn, is over het algemeen niet hard te maken. Maar dat verschilt natuurlijk per individu. Sommige mensen hebben helaas een intolerantie of, erger nog, een allergie tegen melk.

Overigens is sojamelk verrijkt met vitamine B12 en calcium een voedingskundig volwaardig alternatief voor zuivel van koeien, en ook nog beter voor het klimaat.

Dieren en milieu

Veel veganisten zien af van zuivel om ethische redenen (uitbuiting van dieren en milieuvervuilend). Dat is heel legitiem en goed te verdedigen. Waarom kiezen wij er dan alsnog voor om vegetarisch eten te promoten en daarbij het gebruik van zuivel niet af te wijzen? Dit doen wij om twee redenen.

Ten eerste zijn er verschillende redenen waarom mensen kiezen om vegetarisch te eten: voor de dieren, voor het milieu, voor de eigen gezondheid, voor de wereldvoedselverdeling, om religieuze redenen, etc.. Wij vinden hierbij geen enkele reden beter of belangrijker dan een andere. Sommige van deze redenen, zoals bijvoorbeeld religie en gezondheid (zie hierboven) leiden niet noodzakelijk tot de keuze voor puur plantaardige voeding.  

Een tweede reden is dat je een keuze moet maken wat je promoot, je kan immers niet alles doen. Een betere wereld (waar wij ook voor zijn) is nooit af. We kiezen daarom om ons te beperken tot vegetarisch eten, omdat dit een goed af te bakenen onderwerp is en dit een onderwerp is waar veel mensen zich (in toenemende mate) toe aangetrokken voelen of vatbaar voor zijn. De stap naar meer vegetarisch eten is een makkelijk te maken stap, die velen bereid zijn te zetten. Uiteindelijk is het aan ieder persoonlijk (eventueel geholpen door een andere organisatie) om daarna(ast) al dan niet te kiezen voor plantaardig, biologisch, veganistisch, lokaal, e-nummervrij, etc.

Dit betekent echter niet dat veganisten niet welkom zijn bij onze organisatie, want we hebben een belangrijk gemeenschappelijk doel: het verminderen van het aantal gegeten dieren. Daarom proberen we onze informatie en activiteiten ook zoveel mogelijk ‘vegan friendly’ te maken. Zo bevat onze receptendatabase veel plantaardige recepten, hebben we bij veel activiteiten ook plantaardige opties en was de Langste Vegetarische Tafel in 20132014 en 2016 tevens de Langste Veganistische Tafel. Daarbij is het ook zeker niet zo dat we adviseren om vlees elke dag te vervangen door zuivel (en eieren). In ons voorbeeld weekmenu adviseren we om vooral ook noten, tofu, peulvruchten, tempeh en andere vleesvervangende producten te gebruiken. Het is ons ook een doorn in het oog dat veel koks bij het bereiden van een vegetarische maaltijd niet verder komen dan een geitenkaassalade of een maaltijd met veel kaas. We werken dan ook graag samen met iedereen die ook voorstander is van een wereld waarin veel minder vlees wordt gegeten. Steun ons daarom financieel om dit mogelijk te maken of zet je in als onbetaalde medewerker (met een lunch met vele soorten hummus).