Successen Vegetariërsbond in 2025
Mede dankzij jou – als lid, abonnee, donateur en vrijwilliger – hebben we in 2025 samen dit al bereikt. Voor jou, je dierbaren, de dieren en de Aarde. Wat een impact! Hartelijk dank!

Onze lopende projecten – campagnes
- Kerst e-book 2025
- LekkerVega Magazine winter 2025
- 0% BTW campagne 2025
- Verbod op vleesnamen 2025
Vegamonitor 2025
In de jaarlijkse Vegamonitor van de Vegetariërsbond kun je zien hoe Nederlanders denken over vlees, plantaardig eten en de eiwittransitie.
Bekijk en lees het verslag hier.

Vega Trofee 2025
Op Werelddierendag reikten we de Vega Trofee uit aan De Vegetarische Slager (The Vegetarian Butcher) en Wendy Walrabenstein. Zij werden bekroond voor hun pioniersrol in plantaardige innovatie en hun inzet voor duurzaamheid, gezondheid en de eiwittransitie.
Met de Vega Trofee zetten we mensen en organisaties in het zonnetje die échte verandering mogelijk maken. Bekijk hier en hier.

Vegetariërsbond 131 jaar
Ter gelegenheid van ons 131-jarig bestaan verlootten we 10 V-Label verrassingsdozen vol lekkere vega(n) producten. Een feestelijke manier om ons jubileum te vieren én mensen kennis te laten maken met het V-Label keurmerk.
De actie trok meer dan 2.650 enthousiaste deelnemers, een geweldig resultaat dat laat zien hoe groot de interesse in plantaardig eten en het V-Label is.

Expertbijeenkomst: van polarisatie naar progressie – eiwittransitie
De expertbijeenkomst (1 oktober 2025) was een succes! De bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger bracht retailers, producenten, wetenschappers en voedingskundigen samen voor een inspirerende middag vol inzichten, gesprekken en samenwerking rond de eiwittransitie.
Lees hier hoe de middag verliep.

LekkerVega Magazine & podcast
Ons eigen LekkerVega Magazine is hét blad voor iedereen die van vega(n) eten houdt: recepten, kooktips, kookboekentips, expertartikelen, columns en interviews. Afgelopen jaar verschenen drie edities en de vierde is in de maak. Met elk nummer inspireren we duizenden lezers én steun je de missie van de Vegetariërsbond. Gratis voor leden en los te koop in supermarkten, kiosks en tijdschriftwinkels.
Nieuw in 2025: onze LekkerVega podcast, de seizoenspodcast van de Vegetariërsbond rondom de verschijning van elke editie van LekkerVega Magazine. Word abonnee of lid en ontvang het magazine 4x per jaar automatisch thuis.

Moederdag campagne
Tijdens Moederdag (1 t/m 7 mei 2025) maakten we het mogelijk om een lidmaatschap van de Vegetariërsbond cadeau te geven. Leden ontvingen vier keer LekkerVega, een bedankbrief, vegan Vemondo-chocolade en het laatste nummer van LekkerVega.
Dankzij e-mail en social media bereikten we veel nieuwe leden en gaven we Moederdag een plantaardig tintje – een groot succes!

1-aprilgrap: Vegapleister.nl
Via social media lanceerden we de Vegapleister: een ‘pleister’ die zou helpen van vleesverslaving af te komen. Bezoekers konden hun e-mailadres achterlaten (27 maart t/m 1 april) om op de hoogte te blijven.
De grap zorgde voor veel interactie en plezier, en bracht ons in contact met geïnteresseerden voor toekomstige acties.

Successen V-Label in 2025
Ons V-Label heeft in 2025 opnieuw grote stappen gezet, zowel nationaal als internationaal.
Een aantal hoogtepunten:
- Samenwerkingen: met de Green Protein Alliance en Questionmark zijn we ambassadeurs van de Superlijst Groen 2025, waarin supermarkten onder de loep worden genomen op duurzaamheid.
- Nieuwe auditpartner: Qlip versterkt ons netwerk en helpt bij de borging van kwaliteit. Lees meer of vraag direct ons V-Label aan.
- Internationaal: ons team was aanwezig bij de internationale V-Label meeting in Wenen. Bekijk hier
- Nieuwe producten: voor het eerst liggen er V-Label gecertificeerde producten bij Action en Picnic. Action & Picnic
- Onderwijs en innovatie: we leverden een bijdrage aan de SDG Challenge van de Maastricht School of Management. Lees meer
Week zonder Vlees & Zuivel – 3 t/m 9 maart
Tijdens de Week zonder Vlees & Zuivel organiseerden we een loterij waarbij elke dag een box met V-Label-producten werd verloot. Bezoekers konden zich op onze website aanmelden.

VegaFeb 3
Nederland maakte opnieuw kennis met onze campagne VegaFeb: 30 dagen lang vegetarisch eten. Deelnemers konden verschillende prijzen winnen, waaronder een jaar lang drie gratis maaltijdboxen per week van Ekomenu en dinerbonnen voor een van de LekkerVega Restaurants in Nederland.
De campagne groeide weer uit tot een succes, dankzij de steun van influencers én onze steeds grotere fanbase, die vlees- en viseters wist te inspireren om de uitdaging aan te gaan.

Trends 2025: vooruitblik door de Vegetariërsbond
Begin 2025 presenteerden wij zeven belangrijke trends op het gebied van vegetarische en veganistische voeding. Deze vooruitblik kreeg veel aandacht en benadrukt onze rol als kennis- en expertorganisatie. De trends zijn gebaseerd op de jaarlijkse Vegamonitor (uitgevoerd door Panelwizard), de ontwikkelingen binnen ons V-Label klantenbestand en de dagelijkse waarnemingen van ons V-Label team in de markt. Met deze inzichten helpen wij consumenten, bedrijven en beleidsmakers om de overstap naar plantaardige eiwitten te versnellen.

Successen Vegetariërsbond in 2024
Wederom bedankt!
Mede dankzij jou – als lid, abonnee, donateur en vrijwilliger – hebben we in 2024 dit samen voor elkaar gekregen. Voor jou, je dierbaren, de dieren en de Aarde.
VegaMonitor 2024
In opdracht van de Vegetariërsbond deed onderzoeksbureau Panelwizard onderzoek naar de stand van vega-zaken in Nederland.
Lees de samenvatting van de belangrijkste en opvallendste resultaten van de VegaMonitor 2024. De onderzoeksresultaten werden gedeeld met relevante organisaties.

Debat ‘Impact vlees/vega op wereldvoedsel verdeling’
Op uitnodiging (7 maart 2024) van de Vegetariërsbond namen vertegenwoordigers van organisaties uit de agri-, zuivel- en non-profitsector plaats in het panel. Insteek: een inventarisatie van diverse perspectieven op de impact van vlees- en vegaconsumptie op het wereldvoedselverdelingsvraagstuk. De vraag was: waarover waren de panelleden het eens, en waarover niet? De ‘score’ van deze fact-finding-exercitie werd live bijgehouden door Josefien Meerevoort, analyse-tekenaar van De Argumentenfabriek. Bekijk hier het verslag en de video van deze avond.
VegaFeb 2
Ook dit jaar maakte Nederland kennis met onze campagne VegaFeb. De challenge daagde mensen uit om 30 dagen lang vega te eten. Deelnemers maakten kans op diverse prijzen, waaronder een jaar lang drie gratis maaltijdboxen per week van Ekomenu (de hoofdprijs) en dinerbonnen voor een diner in een van de LekkerVega Restaurants in Nederland.
De campagne werd een succes, mede dankzij de inzet van influencers en onze steeds groeiende fanbase, die vlees- en viseters inspireerde om aan de challenge mee te doen.
Doe je met ons mee? Word dan lid!
Als lid praat je mee over de koers van de Vegetariërsbond en ontvang je regelmatig aantrekkelijke kortingen, bijvoorbeeld bij een selectie diëtisten. Als welkomstgeschenk kies je bovendien direct een van onze kookboeken uit. Meld je hier aan!
200e klant voor het V-Label-keurmerk
Deze mijlpaal, mogelijk gemaakt door ons V-Label-team, betekent dat we inmiddels ruim 5.000 producten in Nederland hebben voorzien van het internationale, onafhankelijke keurmerk voor vegetarische en vegan producten. Een geweldige stap vooruit voor zowel producenten als consumenten! Het toont aan dat we samen impact maken. Producenten die kiezen voor het V-Label helpen niet alleen consumenten om bewuster te kiezen, maar dragen ook bij aan een duurzamere en diervriendelijkere wereld. Natuurlijk gaat onze hartelijke dank uit naar de producenten én supermarkten.

Doorbraak in de eiwittransitie
2024 was, mede dankzij de inzet van onze collega’s Frans en Patricia, het jaar van een belangrijke doorbraak: de Vegetariërsbond werd een structurele partner voor de retailsector. Als kennisexpert in vegetarische en vegan voeding én als licentiehouder van het V-Label-keurmerk (voor zowel voedsel- als verzorgingsproducten) zijn wij een logische partner voor retailers die hun missie willen realiseren: meer plantaardig in de schappen.
Nieuwe Vega Challenges
Samen met ETOS en Ekoplaza boden wij onze achterban en die van deze retailers – goed voor zo’n 2 miljoen Nederlanders – twee nieuwe challenges aan. Het gaat om twee 7-daagse challenges met recepten, informatie en tips: de ene gericht op de gezondheidswaarde, de andere op de kracht en smaak van biologisch. Dit zijn de huidige vega challenges.

Tienduizenden handtekeningen onder petities
Wij vroegen jullie hulp bij onze petitie ‘Op vakantie op slachtafval’. Bijna 10.000 Nederlanders tekenden deze petitie, gericht aan de Nederlandse luchtvaartindustrie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), om te voorkomen dat biobrandstoffen worden gepresenteerd als een ‘duurzame’ oplossing. Aangezien biobrandstof voor een groot deel bestaat uit dierlijke vetten in de vorm van slachtafval, kan de bio-industrie zeker niet als duurzaam worden beschouwd. Hartelijk dank voor jullie handtekeningen en donaties, waarmee we nog meer impact kunnen maken.

Successen Vegetariërsbond in 2023
Dankzij jou – lid, abonnee, donateur én vrijwilliger – hebben we in 2023 samen dit resultaat bereikt. Voor jou, je dierbaren, de dieren en de Aarde. Wat een verschil maken we samen!
Horeca-ketens sluiten zich aan bij LekkerVega Keurmerk
Horeca-ketens sluiten zich aan bij LekkerVega Keurmerk
In juli meldde de horecaketen Bagels & Beans zich met 82 vestigingen aan bij ons LekkerVega Keurmerk voor Restaurants. De bekende franchiseformule heeft een bijna volledig vega(n) menukaart.
Met Bagels & Beans gaat het aantal deelnemers voorbij de mijlpaal van 500 eetgelegenheden met het keurmerk. Op naar nog meer vega in de horeca!
Petitie: Zorg voor Vega: 12.600 handtekeningen
Deze handtekeningen worden, samen met een gedegen advies en een white- en blacklist met voorbeelden uit Nederland van diensten en services die de transitie kunnen ondersteunen, overhandigd aan de staatssecretaris van het ministerie van VWS.
Daarna overhandigen wij de handtekeningen – inmiddels zelfs meer dan 12.600 – samen met het advies en de best practices ook aan de Tweede Kamer, aan de VWS-commissie. De commissie belooft dit door te geven aan de nieuwe regering, die na de val van het kabinet gevormd moet worden.


Symposium Nieuwspoort, Den Haag
Tijdens ons symposium in Nieuwspoort, Den Haag, presenteerden wij half april, in samenwerking met TAPP Coalitie en Caring Doctors, het WUR-rapport ‘Consumer Health’. Het rapport richt zich vooral op de gezondheidskosten van overmatige vleesconsumptie en werd overhandigd aan de projectmanager van de Nationale EiwitStrategie (ministerie van LNV).
Sprekers waren, naast onszelf, onder andere diverse Tweede Kamerleden en woordvoerders van organisaties als True Price, Federatie van Gezondheid en TransitieCoalitie Voedsel. Bekijk hier de video op Youtube.

VegaFeb 1 – campagne
In februari voerden wij de campagne VegaFeb: 30 dagen lang vega eten volgens deze nieuwe challenge. Deelnemers maakten kans op een van de vele grote prijzen, waaronder een jaar lang drie gratis maaltijdboxen per week van Ekomenu.
De campagne was een succes, mede dankzij de inzet van influencers en bekende Nederlanders zoals Leon Verdonschot (journalist), Eddy Terstall (filmmaker) en Jaap Korteweg (oprichter van De Vegetarische Slager).

LekkerVega Kookboekverkiezing – 10e editie
In januari organiseerden wij de tiende editie van de LekkerVega Kookboekverkiezing. Het publiek bracht ongeveer 2.800 stemmen uit op een van de 50 kookboeken met uitsluitend vegetarische en/of veganistische recepten.
Successen Vegetariërsbond in 2022 en eerder
Ook in voorgaande jaren boekte de Vegetariërsbond mooie resultaten. Van groeiende V-Label-certificeringen en succesvolle campagnes tot impactvolle petities en samenwerkingen: samen maken we het verschil voor dieren, milieu en gezondheid.

Recordaantal V-Label-gecertificeerde producten
De certificering van vega-voedingsproducten met het V-Label-keurmerk bereikt ook dit jaar nieuwe recordcijfers. Onder andere de vegan variant van Chocomel is gecertificeerd. Inmiddels liggen er in Europa 50.000 V-Label-gecertificeerde vegetarische en plantaardige/vegan producten in supermarktschappen, waarvan 3.000 in Nederland.
Ons V-Label-team breidt uit
Naast certificering ligt de focus op inspecties van productiefaciliteiten in Nederland, in samenwerking met inspectiepartners SGS en DNV, en op het tegengaan van misbruik van het logo op niet-gecertificeerde voedingsproducten.
Samen met influencers zorgen wij voor vegan varianten van recepten in de Paas- en Kerst-Allerhande, gebundeld in gratis e-books, waarmee we 1,5 miljoen mensen bereiken. Albert Heijn liet zich tijdens Pasen en eerdere acties inspireren en publiceert met Kerst een digitale folder met vegan kerstrecepten, gebaseerd op de traditionele recepten in de Kerst-Allerhande. Wat een impact!
Gunstige bijkomende voordelen zijn nieuwe leden en een aanzienlijk bedrag aan eenmalige donaties.
Daarnaast richten we een meldpunt op ter ondersteuning van de petitie ‘Recht op Vegetarisch in de Zorg’. Onze oproep voor goede en slechte praktijkvoorbeelden, samen met 10.000 handtekeningen en een advies aan de minister in 2023, trekt veel aandacht. Landelijke media zoals zoals Trouw besteedt er aandacht aan en de Universiteit Utrecht baseert er een dialoogsessie tijdens de Science Week op.
- Op het LOVAH-congres informeren wij aankomende huisartsen over de gezondheidsvoordelen van vegetarische en veganistische voeding. Dit blijkt een schot in de roos: in de opleiding blijkt opmerkelijk genoeg nauwelijks aandacht voor voeding.
- Wij nemen het belangrijke onderzoek ‘de VegaMonitor’ over van St. Natuur & Milieu dat dit onderzoek jarenlang liet uitvoeren.
- Wij nemen op verzoek zitting in de NEN-commissie over standaardisering van het begrip ‘plantaardig’.
- Als partner van de TAPP-Coalitie kregen wij het voor elkaar dat de minister onderzoek doet naar ‘de werkelijke prijs van vlees’.
- De serie factsheets wordt verder uitgebreid, onder meer met ‘Vleesvervangers’.
- Ook in dit jaar stellen wij met Foodies Magazine de ‘Vega Special’ samen. Het blad met meer dan honderd vegetarische en vegan recepten, vega hotspots, restaurants en influencers, kook- en gezondheidstips wordt in supermarkten en tijdschriftenwinkels in Nederland en België erg goed verkocht.
Alle leden van de Vegetariërsbond ontvangen de ‘Vega Special’ gratis thuis als waardering voor hun loyaliteit. - Inmiddels schrijven zich al ruim 30.000 deelnemers in voor diverse ‘Lekker Vega Challenges’.
- De pilot voor een nieuwe jarenlange traditie, campagne VegaFeb, trekt de aandacht van de landelijke media. Onder andere tv-programma EditieNL dat bij een gezin de start van deze 30-daagse challenge komt filmen. Ook BN’ers als Jort Kelder deden gratis mee.
- Het aantal restaurants, lunchrooms en andere eetgelegenheden met LekkerVega Keurmerk stijgt tot bijna 500. Wij promoten deze restaurants met een bovengemiddeld aantal vega opties op de menukaart, op alle mogelijke manieren. Onder andere werd de LekkerVega RestaurantWeek georganiseerd.
- Wij nemen drie maatschappelijke thema’s op als speerpunten: de werkelijke prijs van vlees (voorheen: de vleestaks), wereldvoedselverdeling en zoönose.
- In Den Haag vieren wij op uitnodiging en als sponsor samen met genodigden en prijswinnaars de tijdelijke heropening van het allereerste vegetarische restaurant in Nederland in 1899: Pomona.
- De eerste fase van LekkerVega Family gaat van start. Met vier acteurs, waaronder twee bekende, en een professionele crew wordt een serie Tiktok-achtige filmpjes opgenomen. Vooroordelen, feiten en fabels over vlees eten, vegetarisch en veganistisch komen voorbij wanneer het gezin start met de challenge vegetarisch te eten. Onderhoudende educatie met een glimlach.
Successen Vegetariërsbond in 2021
- Het expertartikel over ons onderzoek naar de vraag of coronavaccins dierlijke ingrediënten of hulpstoffen bevatten, werd veel bezocht en goed gelezen. Ook op social media trok het veel aandacht.
- Jaarlijks publiceren wij, in samenwerking met Foodies Magazine, de Vega Special. Deze dikke uitgave met meer dan honderd vegetarische en plantaardige recepten, vega-hotspots en nog veel meer, vindt gretig aftrek in supermarkten en tijdschriftenwinkels. Donateurs van de Vegetariërsbond ontvangen de Vega Special gratis thuis.
- De 30 Dagen LekkerVega Challenge kreeg er een variant bij: de LekkerVega Challenge ‘Budget’. Daarbij aten deelnemers 30 dagen lang lekker en makkelijk vega voor slechts €5 per dag (2 porties).
- In opdracht van de Vegetariërsbond veganiseerden tien online influencers een selectie van recepten uit de Kerst-Allerhande. De plantaardige versies werden breed gepromoot en bereikten ruim 100.000 mensen via social media, met meer dan 3.000 downloads van het gratis e-book als resultaat.
- De jaarlijkse LekkerVega Kookboekverkiezing, die in 2021 voor de 9e keer werd gehouden, was een groot succes. Auteurs, uitgeverijen en de Vegetariërsbond riepen Nederland op te stemmen op het lekkerste kookboek (100% vega en/of plantaardig), en dat deden zij massaal. Het werd een van de best scorende online evenementen van de Vegetariërsbond.
- Ook onze Kieswijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 bleek voor veel Nederlanders een waardevolle leidraad bij hun stemgedrag.
LekkerVega Pop-Up Store was een succesvol evenement van de Vegetariërsbond
Successen in 2020 en voorgaande jaren
- Ruim 5.000 bezoekers bezochten onze LekkerVega Pop-up Store (Utrecht CS, 2019).
- Circa 7.600 bezoekers bezochten VeggieWorld en onze stand (Utrecht, 2019), honderden vulden de petitie voor een True Price of Meat in.
- De TAPP Coalitie (waarvan wij partner zijn en in 2019 ook bestuurslid) overhandigde EU-parlementsleden in Brussel, twee rapporten mbt. de True Price of Meat. Wij werden vergezeld door onderzoeksbureau CE Delft.
- Een inventarisatie van het vegetarisch en veganistisch aanbod in restaurants werd extra op de kaart gezet door het vernieuwde LekkerVega Keurmerk voor Restaurants.
- Meer dan 22.000 mensen zijn begonnen aan 30 dagen LekkerVega, onze (non)challenge, en een maand lang heerlijk vegetarisch (en plantaardig in de vernieuwde opzet van 2020).
- Duizenden mensen zijn geïnspireerd door het nieuwe platform LekkerVega met kookfilmpjes van en met recepten.
- Tienduizenden mensen proefden hoe lekker vegetarisch eten is door evenementen als de LekkerVega Pop-up Store, De Langste Vegetarische Tafel, deVeggie Fair, Vega-picknicksen deVegeQ.
- Het promoten van een breder aanbod vega en plantaardige gerechten op de kaart in restaurants dankzij De Vegetarische Restaurantweek (sinds 2020 omgedoopt naar de LekkerVega RestaurantWeek) en het concept Gastvrij voor Vegetariërs en de brochure ‘Vegetarisch voor Chefs’.
- Honderdduizenden mensen zijn geholpen om meer vegetarisch te eten door voorlichting envoedingsinformatie.
- Er zijn steeds meer producten met hetV-Label Keurmerk, waarmee vegetariërs en veganisten in één oogopslag in de supermarkten kunnen zien dat een product gegarandeerd vegetarisch respectievelijk plantaardig is.
- Met de vegetarischeproductranking lieten wij jarenlang zien welke supermarktproducten (waarschijnlijk) vegetarisch zijn en welke producten niet.
- Het aantal vegetariërs en vleesminderaars stijgt.
- Door de campagne ‘Veggiemama’ hebben duizenden (toekomstige) ouders voorlichting gekregen over hoe ze tijdens de zwangerschap en de eerste jaren van het kindje gezond vegetarisch kunnen eten.


