Successen

Successen Vegetariërsbond in 2024

 

Mede dankzij jou als lid, abonnee, donateur en vrijwilliger kregen wij in 2024 dit samen voor elkaar. Voor jou en je geliefden, de dieren en de Aarde. Wat een impact, hartelijk dank!

VegaMonitor 2024

In opdracht van de Vegetariërsbond deed onderzoeksbureau Panelwizard onderzoek naar de stand van vega zaken in Nederland.
Lees de samenvatting van de belangrijkste en opvallendste resultaten van de VegaMonitor 2024.
De onderzoeksresultaten werden gedeeld met relevante organisaties.

Debat ‘Impact vlees / vega op Wereldvoedselverdeling’

Op uitnodiging van de Vegetariërsbond namen vertegenwoordigers van organisaties uit de agri-, zuivel- en non-profit sector, zitting in het panel. Insteek: een inventarisatie van diverse perspectieven op de impact van vleesconsumptie -en vega- op het wereldvoedselverdelingsvraagstuk. Waar waren de panelleden het over eens, en waarover niet. De ‘score’ van deze fact-funding-exercitie werd live bijgehouden door Josefien Meerevoort, analyse-tekenaar van De Argumentenfabriek.
Verslag en video van deze avond.

VegaFeb

Ook dit jaar maakte NL kennis met onze campagne VegaFeb. 30 Dagen lang vega eten volgens deze vernieuwde challenge. Deelnemers maakten o.a. kans op een van de vele prijzen waaronder 1 jaar lang gratis 3 maaltijdboxen per week van Ekomenu (de hoofdprijs) en dinerbonnen om te spenderen in één van de LekkerVega Restaurants in Nederland.
De campagne werd een succes mede dankzij de inzet van influencers; en dankzij onze steeds groeiende fan-base die vlees- en viseters inspireerden aan de challenge mee te doen.

200e klant voor V-Label keurmerk

Met het behalen van deze mijlpaal, mogelijk gemaakt door ons V-Label team, hebben we inmiddels meer dan 5000 producten in Nederland voorzien van het internationale, onafhankelijke keurmerk voor vegetarische en vegan producten. Een geweldige stap vooruit voor zowel producenten als consumenten! Deze mijlpaal laat zien dat we samen impact maken. Producenten die kiezen voor het V-Label helpen niet alleen consumenten om bewuster te kiezen, maar dragen ook bij aan een meer duurzame en diervriendelijke wereld.
Natuurlijk ook onze hartelijke dank naar de producenten én supermarkten.

Doorbraak: aan tafel bij supermarkten over gezanenlijk optrekken in de eiwittransitie

En 2024 was, met name dankzij de inzet van onze collega’s Frans en Patricia, ook het jaar van deze doorbraak: definitief en structureel partner voor de retailsector. Als kennisexpert in vegetarische en vegan voeding én als licentiehouder van het V-Label keurmerk (op voedselproducten en ook verzorgingsproducten) is de Vegetariërsbond een logische keuze voor retailers om mee samen te werken om hun missies naar ‘meer plantaardig in de schappen’ te verwezenlijken.

Nieuwe Vega Challenges

Samen met ETOS en Ekoplaza boden wij onze achterban en die van van deze retailers (goed voor zo’n 2 miljoen Nederlanders), twee nieuwe challenges aan. Twee 7-daagse challenges met recepten, info en tips, gericht op de gezondheidswaarde resp. de kracht en smaak van biologisch.
Dit zijn de huidige vega challenges.

Tienduizenden handtekeningen onder petities

Wij vroegen jullie hulp bij onze petitie ‘op vakantie op slachtafval’. Bijna 10.000 Nederlanders tekenden de petitie gericht aan de Nederlandse luchtvaartindustrie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) om het gebruik van biobrandstoffen niet te presenteren als ‘duurzame’ oplossing. Aangezien biobrandstof voor een groot gedeelte bestaat uit dierlijke vetten in de vorm van slachtafval kan de bio-industrie verre van duurzaam genoemd worden.
Hartelijk dank voor jullie handtekeningen en ook donaties om meer impact te kunnen maken.

Doe je met ons mee? Word dan lid!

Als lid praat je mee over de koers van de Vegetariërsbond, en ontvang je regelmatig aantrekkelijke kortingen. Bijvoorbeeld bij een selectie diëtisten.
En als welkomstgeschenk kies je gelijk een van de kookboeken uit.

Waarom wachten om het verschil te maken? Meld je nu aan 😉

Successen Vegetariërsbond in 2023

Horeca-ketens sluiten zich aan bij LekkerVega Keurmerk

In juli meldt de horecaketen Bagels & Beans zich met 82 vestigingen aan bij ons LekkerVega Keurmerk voor Restaurants.De bekende franchiseformule heeft een bijna volledige vega(n) menukaart.
Met Bagels & Beans gaat het aantal deelnemers voorbij de mijlpaal van 500 eetgelegenheden met het keurmerk. Op naar meer vega in de horeca!

Petitie ‘Recht op Vega in de Zorg’

Depetitie ‘Recht op Vega in de Zorg’ levert 12.600+ handtekeningen op. Deze worden, samen met een gedegen advies, een white- and blacklist met voorbeelden in Nederland als een overzicht van het huidige marktaanbod aan diensten en services die kunnen helpen bij de transitie, overhandigd aan de staatssecretaris van ministerie van VWS.
Daarna overhandigen wij de (zelfs meer) handtekeningen, het advies en de best practises ook aan de Tweede Kamer VWS-Commissie aan. De commissie belooft dit over te dragen aan de nieuwe regering die door de val van het kabinet gevormd moet worden

Petitie Recht op Vegetarisch in de Zorg overhandigt aan staatsecretaris VWS en Tweede-Kamercommissie Gezond & Welzijn

Symposium Nieuwspoort, Den Haag

Tijdens ons symposium in Nieuwspoort, Den Haag, presenteerden wij half april, in samenwerking met TAPP Coalitie en Caring Doctors, het WUR-rapport ‘Consumer Health’ dat met name ging over de gezondheidskosten van overmatig vleesconsumptie. Het rapport werd overhandigd aan de projectmanager van Nationale EiwitStrategie (ministerie LNV).

Floris de Graad namens de Vegetariersbond in actie tijdens het symposium in Nieuwspoort

Sprekers waren, naast onszelf, onder andere diverse Tweede Kamerleden en woordvoerders van organisaties als True Price, Federatie van Gezondheid en TransitieCoalitie Voedsel.
Bekijk de video op Youtube.

VegaFeb – campagne

Tijdens de maand februari voerden wij de campagne VegaFeb. 30 Dagen lang vega eten volgens deze nieuwe challenge. Deelnemers konden kans maken op een van de vele, grote prijzen waaronder 1 jaar lang gratis 3 maaltijdboxen per week van Ekomenu.
De campagne werd een succes mede dankzij de inzet van influencers en (al dan niet zo) BN’ers als Leon Verdonschot (o.a. journalist), Eddy Terstall (o.a. filmmaker) en Jaap Korteweg (oprichter De Vegetarische Slager).

Ekomenu en Vegetariersbond overhandigen de hoofdprijs aan de winnaar van de VegaFeb campagne in Ekoplaza Eindhoven

LekkerVega Kookboekverkiezing – 10e editie

In januari hielden wij de alweer 10e editie van de LekkerVega Kookboekverkiezing. Het publiek bracht circa 2.800 stemmen uit op een van de 50 kookboeken met puur vegetarische en/of veganistische recepten.

 

Successen Vegetariërsbond in 2022 en eerder

De certificering van vega voedingsproducten met hetV-Label Keurmerklaat ook dit jaar recordcijfers zien. Onder meer de vegan variant van Chocomel wordt gecertificeerd. Er liggen nu 50.000 V-Label gecertificeerde vegetarische en plantaardige / vegan producten in supermarktschappen in Europa, waarvan 3.000 in Nederland.

chocomel plantaardig is gecertificeerd met het internationale V-Label keurmerk

Ons V-Labelteambreidt uit en naast certificering ligt de focus op inspecties van productiefaciliteiten in Nederland met inspectiepartners SGS en DNV, en op misbruik van het logo op niet-gecertificeerde voedingsproducten.

Samen met ‘influencers’ zorgen wij voor vegan varianten van de recepten in Pasen- en Kerst-Allerhande, gebundeld in gratis e-books en bereiken daarmee 1,5 miljoen mensen.
Zelfs Albert Hein wordt tijdens Pasen en onze acties in voorgaande jaren geïnspireerd en publiceert met Kerst óók met een digitale folder metvegan kerstreceptengebaseerd op de traditionele recepten in de Kerst-Allerhande. Wat een impact!
Gunstige ‘bijeffecten’ zijn nieuwe leden en met name een aanzienlijk bedrag aan eenmalige donaties.

Wij richten eenMeldpuntop, ter ondersteuning van de petitie ‘Recht op Vegetarisch in de Zorg’. Onze oproep in Nederland voor (goede en slechte) praktijkvoorbeelden dat wij samen met 10.000 handtekeningen én een advies aan de minister in 2023 overhandigen, trekt veel aandacht. Landelijke media als Trouw schrijven stukken in de krant, en Universiteit Utrecht baseert er een dialoogsessie tijdens de Science Week op.

  • Op het LOVAH-congres informeren wij aankomende huisartsen over de gezondheidsvoordelen van vegetarische en veganistische voeding. Dit blijkt een schot in de roos: in de opleiding blijkt vreemd genoeg weinig aandacht voor voeding.
  • Wij nemen het belangrijke onderzoek ‘de VegaMonitor’ over van St. Natuur & Milieu dat dit onderzoek jarenlang liet uitvoeren.
  • Wij nemen op verzoek zitting in de NEN-commissie over standaardisering van het begrip ‘plantaardig’.
  • Als partner van de TAPP-Coalitie kregen wij  het voor elkaar dat de minister onderzoek doet naar ‘de werkelijke prijs van vlees’.
  • De serie factsheets wordt verder uitgebreid, onder meer met ‘Vleesvervangers’.
  • Ook in dit jaar stellen wij met Foodies Magazine de ‘Vega Special’samen. Het blad met meer dan honderd vegetarische en vegan recepten, vega hotspots, restaurants en influencers, kook- en gezondheidstips wordt in supermarkten en tijdschriftenwinkels in Nederland en België erg goed verkocht.
    Alle leden van de Vegetariërsbond ontvangen de ‘Vega Special’ gratis thuis als waardering voor hun loyaliteit.
  • Inmiddels schrijven zich al ruim 30.000 deelnemers in voor diverse ‘Lekker Vega Challenges’.
  • De pilot voor een nieuwe jarenlange traditie, campagne VegaFeb, trekt de aandacht van de landelijke media. Onder andere tv-programma EditieNL dat bij een gezin de start van deze 30-daagse challenge komt filmen. Ook BN’ers als Jort Kelder participeren (gratis).
  • Het aantal restaurants, lunchrooms en andere eetgelegenheden met LEKKER VEGA Keurmerk stijgt tot bijna 500. Wij promoten deze restaurants met een bovengemiddeld aantal vega opties op de menukaart, op alle mogelijke manieren. Onder andere werd de LekkerVega RestaurantWeek georganiseerd.
  • Wij nemen drie maatschappelijke thema’s op als speerpunten: de werkelijke prijs van vlees (voorheen: de vleestaks), wereldvoedselverdeling en zoönose.
  • In Den Haag vieren wij op uitnodiging en als sponsor samen met genodigden en prijswinnaars de tijdelijke heropening van het allereerste vegetarische restaurant in Nederland in 1899:Pomona.
  • De eerste fase van LekkerVega Family’ gaat van start. Met vier acteurs, waaronder twee bekende, en een professionele crew wordt een serie Tiktok-achtige filmpjes opgenomen. Vooroordelen, feiten en fabels over vlees eten, vegetarisch en veganistisch komen voorbij wanneer het gezin start met de challenge vegetarisch te eten. Onderhoudende educatie met een glimlach.

Successen Vegetariërsbond in 2021

  • Het expert-artikel overons onderzoek of coronavaccinsdierlijke ingrediënten bevattenen dierlijke hulpstoffen worden gebruikt bij de productie, werd veel bezocht en goed gelezen. Ook op social media trok het veel aandacht.
  • Jaarlijks publiceren wijin samenwerking met Foodies Magazine, de ‘Vega Special’. Deze heerlijk dikke uitgave met meer dan honderd vegetarische en plantaardige recepten, vega hotspots en nog veel meer vindt gretig aftrek in supermarkten en tijdschriftwinkels.
    Donateurs van de Vegetariërsbond ontvangen de ‘Vega Special’ gratis thuis.
  • De ’30 Dagen LekkerVega Challenge’ kreeg er een variant bij: de LekkerVegaChallenge ‘Budget’,30 dagen lang lekkeren makkelijk vega eten voor slechts 5,- per dag (2 porties).
  • In opdracht van de Vegetariërsbond ‘veganizeden’ een verzameling van 10 online-influencersrecepten uit de Kerst-Allerhande. De plantaardige versies werden in allerlei uitingen aan het publiek gepresenteerd dat voor resulteerde in een hoog bereik van 100.000 personen met een socialmedia-account en 3.000 downloads van het gratis e-book.
  • De jaarlijkse LekkerVega Kookboekverkiezing, dat in 2021 voor de 9e keer werd gehouden, was een groot succes. Auteurs, uitgeverijen en de Vegetariërsbond riep Nederland op te stemmen op het lekkerste kookboek (met 100% vega en/of plantaardige recepten) en dat deden zij massaal,goed voor één van de best-scorende (online) evenementenvan de Vegetariërsbond.
  • Onze Kieswijzervoor de Tweede Kamer-verkiezingen van 2021 was voor vele Nederlanders een mooie leidraad voor hun stemgedrag.

 

Lekker Vega Pop-Up Store was een succesvol evenement van de Vegetariersbond

Successen in 2020 en voorgaande jaren

  • Ruim 5.000 bezoekersbezochten onzeLekker Vega Pop-up Store (Utrecht CS, 2019).
  • Circa 7.600 bezoekersbezochten VeggieWorld en onze stand (Utrecht, 2019), honderden vulden de petitie voor een True Price of Meat in.
  • De TAPP Coalitie (waarvan wij partner zijn en in 2019 ook bestuurslid)overhandigde EU-parlementsledenin Brussel, twee rapporten mbt. de True Price of Meat. Wij werden vergezeld door onderzoeksbureau CE Delft.
  • Eeninventarisatie van het vegetarisch en veganistisch aanbod in restaurants werd extra op de kaart gezet door het vernieuwde LEKKER VEGA Keurmerk voor Restaurants.
  • Meer dan 22.000 mensen zijn begonnen aan 30 dagen Lekker Vega, onze (non)challenge, en een maand lang heerlijk vegetarisch (en plantaardig in de vernieuwde opzet van 2020).
  • Duizenden mensen zijn geïnspireerd door het nieuwe platform Lekker Vega met kookfilmpjes van en met recepten.
  • Tienduizenden mensen proefden hoe lekker vegetarisch eten is doorevenementen als de LekkerVega Pop-up Store, De Langste Vegetarische Tafel, deVeggie Fair,Vega-picknicksen deVegeQ.
  • Het promoten van een brederaanbod vega en plantaardige gerechten op de kaart in restaurants dankzij De Vegetarische Restaurantweek (sinds 2020 omgedoopt naar deLekkerVega RestaurantWeek) en het concept Gastvrij voor Vegetariërs en de brochure ‘Vegetarisch voor Chefs’.
  • Honderdduizenden mensen zijn geholpenom meer vegetarisch te eten door voorlichting envoedingsinformatie.
  • Er zijn steeds meer producten met hetV-Label Keurmerk, waarmee vegetariërs en veganisten in één oogopslag in de supermarkten kunnen zien dat eenproduct gegarandeerd vegetarisch respectievelijk plantaardig is.
  • Met de vegetarischeproductranking lieten wij jarenlang zien welke supermarktproducten (waarschijnlijk) vegetarisch zijn en welke producten niet.
  • Het aantal vegetariërs en vleesminderaars stijgt.
  • Door de campagne’Veggiemama’hebbenduizenden (toekomstige) ouders voorlichtinggekregen over hoe ze tijdens de zwangerschap en de eerste jaren van het kindje gezond vegetarisch kunnen eten.