Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Peulvruchten

Peulvruchten

Aangezien peulvruchten veel eiwitten bevatten, zijn ze ook te gebruiken als vleesvervanger. We sommen een paar interessante producten op.

Linzen

Linzen zijn een vast onderdeel in onder andere de Indiase, Turkse en Marokkaanse keuken. Ze bestaan in vele soorten en kleuren (rode zijn al gaar in tien minuten). Linzen bevatten veel eiwitten, vitamines en mineralen. Van linzen kun je onder andere mousse, soep, saus of broodbeleg maken. Ook goed voor verwerking in diverse eenpansgerechten. Je hoeft ze niet te weken want ze absorberen een grote hoeveelheid water. Bewaar ze op een koele, droge plaats en uit het licht.
 

Bonen

Er zijn veel verschillende soorten bonen zoals kidneybonen (rode nierbonen), witte bonen, limabonen, zwarte bonen, azukibonen, zwartoogbonen, kievitsbonen, enzovoort. Bonen zijn ideaal voor verwerking in stoofpotten, wokschotels, ovenschotels, salades, soepen en sauzen. Daarnaast geven bonen extra voedingswaarde aan de maaltijd en helpen mee om een verzadigd gevoel te geven.
 

Kikkererwten

De kikkererwt is een gelige ronde peulvrucht met een nootachtige smaak en is rijk aan vezels en eiwitten. Je kunt ze gedroogd of voorgekookt in glas of blik kopen. Kikkererwten zijn lekker in stoofpotten, wokschotels, ovenschotels, salades, enz. Ze dienen ook als basisingrediënt voor vegetarische specialiteiten als falafel en humus.

Falafel

Falafel is een populaire vegetarische snack uit het Midden-Oosten, die bereid wordt met onder meer geplette (geweekte) kikkererwten, koriander en knoflook. Van dit mengsel worden balletjes of schijfjes gemaakt die in olie worden gefrituurd. In supermarkten en natuurvoedingswinkels vind je vaak ook kant-en-klare falafel die je alleen nog hoeft te frituren of bakken.

Humus

Humus is een smeuïge bereiding van kikkererwten, heerlijk als dipsaus maar vooral als broodbeleg en bovendien erg voedzaam. Je kunt humus gemakkelijk zelf maken (gekookte kikkererwten, olijfolie, citroensap,
tahin, zout en peper en eventueel komijn in de blender) of je kunt hem kant-en-klaar, naturel of in diverse smaken, in de supermarkt of natuurvoedingswinkel kopen.

Pinda's

Pinda’s kennen we vooral als broodbeleg of bij de borrel. Maar pinda’s kunnen ook, heel of gemalen, goed in gerechten verwerkt worden. Bijvoorbeeld door de nasi of in andere roerbakgerechten.

Sojabonen

Sojabonen zijn ongetwijfeld een van de basisproducten in de vegetarische keuken.  Gele of witte sojabonen worden verwerkt tot sojamelk, tofu, tempeh, miso, sojasaus, sojapudding, soja-ijs, sojaslagroom en zelfs sojababyvoeding. Ze bevatten alle acht essentiële aminozuren (wat van sojaeiwit een volwaardig eiwit maakt), en daarnaast zijn ze ook rijk aan
vitaminen en mineralen.