Vegetariërsbond: Gemeentes laten makkelijke manier om milieudoelen te halen vaak liggen

25-04-2012 Veel gemeentes hebben ambitieuze duurzaamheidsprogramma’s. Zij stellen doelen voor de beperking van de CO2-uitstoot, het terugdringen van energiegebruik en een beter milieu. Maar één van de meest voor de hand liggende én effectieve maatregelen wordt vaak over het hoofd gezien: het eten van minder vlees.
De Vegetariërsbond roept gemeentes daarom op om een lekkere vegetarische lunch te promoten in alle gemeentelijke bedrijfsrestaurants. Met de slogan “EatGreen at work: duurzaam was nog nooit zo makkelijk en lekker“ is aan gemeenteraadsleden uit ruim 60 grote en middelgrote gemeentes een mailing gestuurd. Daarin staat het verzoek om de promotie van de vegalunch in te brengen in de raad en zo tot officieel gemeentelijk beleid te maken.


De impact van onze vleesconsumptie op het mondiale klimaat is enorm. Eén dag per week geen vlees en vis eten is daarom de meest eenvoudige manier om klimaatveranderingen tegen te gaan en de CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het goed voor de gezondheid en draagt minder vleeseten ook bij aan een eerlijker voedselverdeling.
De meeste gemeentes spannen zich enorm in om hun klimaatdoelen te halen. Ze hebben duurzaamheidsprogramma’s voor energiebesparing, duurzame energie en isolatie. Maar een van de meest eenvoudige én lekkere manieren om een bijdrage te leveren de vermindering van de CO2-uitstoot en een beter klimaat, is het beperken van de vlees-en visconsumptie”, aldus Floris de Graad, directeur van de Vegetariërsbond

Bovendien is minder vlees eten niet langer voorbehouden aan een kleine groep idealisten maar is hip: inmiddels eet 72% van de Nederlanders één of meerdere dagen per week vegetarisch (bron: onderzoek LEI van oktober 2011). Dit omdat ze er zich prettiger bij voelen of omdat de bio-industrie hen steeds meer tegen gaat staan.

Met de campagne EatGreen at work wil de Vegetariërsbond op een positieve manier een dagje vegetarisch promoten. Zodat er voldoende keuze is in de bedrijfsrestaurants voor een lekkere lunch zonder vlees en vis. De campagne is vorig jaar februari officieel gelanceerd in de Westergasfabriek en is sindsdien een groot succes. Er zijn inmiddels al meer dan 220 000 informatiefolders verspreid en vrijwel alle grote bedrijfscateraars hebben zich achter de campagne geschaard. De gemeentes Amsterdam, Den Haag en Eindhoven sloten zich ook al eerder aan.