Vierde editie VegaFeb: Consument heeft sleutel in handen voor duurzamere toekomst

Persberichten

Op 1 februari 2025 start de vierde editie van VegaFeb.

VegaFeb is een jaarlijkse challenge waarin Nederland wordt uitgedaagd om een maand geen vlees te eten. Dit jaar delen diverse partners en influencers 28 verrassende vegetarische recepten. De campagne onderstreept dat duurzaamheid niet alleen afhangt van politiek en industrie, maar dat consumenten zelf een belangrijke bijdrage kunnen leveren.

Duurzaamheid in handen van de consument

Het nieuws wordt gedomineerd door teruggeschroefde duurzaamheidsdoelen. VegaFeb laat zien dat we niet hoeven te wachten op de beslissingen van de politiek om impact te maken. Bewust minder vlees eten is een eenvoudige, maar effectieve manier om direct bij te dragen aan een duurzamere wereld.

25% wil vaker vegetarisch eten

Nederland telt 860.000 vegetariërs en meer dan de helft van de Nederlanders eet al regelmatig vegetarisch. Een maand geen vlees eten heeft een aanzienlijke impact. Per persoon bespaart dit:

  • 37.000 liter water
  • 40 kilogram CO2-uitstoot
  • 64 vierkante meter landgebruik

Uit de recent door de Vegetariërsbond uitgevoerde Vegamonitor blijkt dat 28% van de jonge vrouwen voorkeur geeft aan vegetarische producten. Bij mannen en oudere generaties is dit percentage lager, terwijl een kwart van de Nederlanders wel de intentie heeft om vaker vegetarisch te eten.

Doorbreken van eetgewoonten

De traditionele ‘AVG-maaltijd’ (aardappelen, vlees en groente) vormt een belangrijke drempel. Wie dit stramien blijft volgen, grijpt sneller naar kant-en-klare vleesvervangers. VegaFeb laat zien hoe je met andere combinaties vlees niet mist. Deelnemers krijgen inspiratie via recepten, boodschappenlijstjes en praktische tips.

Brede steun voor VegaFeb

VegaFeb wordt van harte aanbevolen door organisaties als Milieudefensie, Wakker Dier en Compassion in World Farming. Ook Greenpeace en Natuur&Milieu besteden aandacht aan de challenge.

VegaFeb is een initiatief van de Vegetariërsbond, opgericht in 1894. De Vegetariërsbond is dé deskundige op het gebied van vegetarische voeding en geeft voor Nederland het V-Label voor vegetarische en veganistische producten uit, dat inmiddels op ruim 2000 verpakkingen in de supermarkt te vinden is.

Deelnemen aan VegaFeb kan tot eind februari.

Lees ook deze nieuwsberichten

Nieuws

Vegamonitor 2024

Bekijk belangrijkste ResultatenHoeveel vegetariërs en veganisten telt Nederland nu eigenlijk? Hoe vaak eet de gemiddelde Nederlander vlees? Dit…
Lees meer