Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Obesitas

ObesitasVegetariërs hebben gemiddeld een lager lichaamsgewicht en een lagere BMI (body mass index) en zijn fysiek actiever dan anderen. Vooral veganisten leiden minder vaak aan overgewicht en obesitas, waardoor ze aanzienlijk minder risico lopen op allerlei chronische ziektes. Een voornamelijk plantaardige voeding helpt dus om overgewicht te voorkomen en is bovendien veelbelovend bij de behandeling van overgewicht.

Diabetes mellitus

afbeeldingEen dieet zonder vlees vermindert de kans op diabetes. Oorzaken zijn de hogere inname van complexe koolhydraten en voedingsvezels uit plantaardig voedsel en de lagere inname van vetten en verzadigde vetzuren. Verder voorkomt het de ontwikkeling van obesitas; een belangrijke risicofactor voor diabetes mellitus. Ook kan een vegetarisch dieet later schade bij diabetes verminderen.

Kanker

afbeeldingDe meeste voedingspatronen die beschermen tegen kanker bestaan voornamelijk uit voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong. Specifieker: groente geeft een verlaagd risico op kanker van mond, keel, strottenhoofd, slokdarm en maag. Voor fruit geldt hetzelfde en het biedt tevens extra bescherming tegen longkanker.
Een vegetarisch dieet garandeert echter niet dat je helemaal geen kans maakt op het krijgen van kanker. Het gaat immers om verlaagde risico's. Net zo min als dat je van het eten van rood vlees altijd kanker krijgt.