Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Vitamine B12

Advies

Wij adviseren, net als het Voedingscentrum, voor volwassenen om dagelijks 2,8 microgram vitamine B12 te gebruiken. Dit advies is expres ruim gesteld, zodat het ook geldt voor degenen met een verhoogde behoefte (met uitzondering van zwangeren). Dit houdt in dat de meeste mensen met een lagere hoeveelheid toekunnen. Tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding bestaat een verhoogde behoefte aan vitamine B12 (namelijk 3,1 resp. 3,5 microgram). Vegetarische bronnen van vitamine B12 zijn producten van dierlijke oorsprong zoals melk, melkproducten, eieren en kaas. Als je óf geen zuivel óf geen eieren gebruikt, kan het noodzakelijk zijn een supplement te slikken. Veganisten moeten dit zeker doen.

Meer informatie over gezond vegetarisch eten?

Download gratis de brochure Gezond Vegetarisch met de Vegetarische Schijf van Vijf.

 

Product Vitamine B12 (microgram per consumptie-eenheid in de linker kolom)
Kippenei, gekookt (50 gram) 0,8 microgram
Glas halfvolle melk (225 ml) 1,0 microgram
Schaaltje magere yoghurt (150 ml 0,4 microgram
Plak kaas (Goudse 48+) (20 gram) 0,4 microgram


Zorgen over B12? Gratis voedingsscan voor nieuwe donateurs!

Word vandaag nog donateur en ontvang gratis een voedingsscan door onze voedingskundige Sytske de Waart. Daarnaast ontvang je 4x per jaar ons magazine met tips en recepten én help je ons mee voorlichting te geven over lekker en gezond vegetarisch eten. 

Gevolgen van tekorten

Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede: pernicieuze anemie. Ook kan het tekort neurologische gevolgen hebben, zoals tintelingen in de vingers (paraestesie) geheugenverlies, coördinatiestoornissen en spierzwakte in de benen.

Een tekort ontstaat als je geen dierlijke producten eet of een tekort hebt aan de stof intrinsieke factor (die maakt je lichaam zelf aan). Ook bij maagdarminfecties en bij aandoeningen waarbij de productie van maagzuur verminderd is, kan de opname van vitamine B12 door de darm zijn verlaagd. Als je een tekort aan intrinsieke factor hebt, heeft het niet zoveel zin om vitamine B12 te slikken, je neemt het dan namelijk niet op. Je moet dan dus een methode vinden om de maag te omzeilen. Dit kan middels vitamine B12-injecties of door een pil met een relatief hoge dosering (1 mg) onder de tong te laten smelten. We adviseren je als dit het geval is contact op te nemen met je huisarts en/of een dieetist.

Bij ouderen komt nog wel eens een tekort aan vitamine B12 voor. De oorzaak hiervan kan een gebrek aan intrinsieke factor zijn of een maagaandoening: atrofische gastritis.

Omdat het lichaam B12 opslaat en dus een voorraadje heeft, wordt een tekort pas na lange tijd merkbaar, vaak pas na enkele maanden, of zelfs een jaar. Je lichaam maakt eerst de voorraad op.