Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Beginnen met vegetarisch koken

Hoe begin je met vegetarisch koken? Waar kun je starten om een lekkere vegetarische maaltijd op tafel te krijgen? Het antwoord daarop geven we hieronder.

1. Kijk wat je al vaak maakt

Een vegetarische pasta, kaaskroketten, salade, een groentelasagne, mogelijk heb je die wel al vaker gemaakt. Soms kook je onbewust al regelmatig vegetarisch. Zulke gerechten kun je vaak ook makkelijk opwaarderen door er een lekkere salade bij te maken.

2. ‘Vegetariseer’: maak een plantaardige versie van vleesgerechten

Van elk vlees- en visgerecht is een vegetarische variant te maken. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met een minimale verandering zijn uw oude vertrouwde gerechten vegetarisch. Vervang bijvoorbeeld het gehakt in een spaghettisaus door tofu-, seitan- of quorngehakt, het roerbakvlees door tofubakreepjes of de hamburger door een vegetarische burger. De meeste supermarkten en biologische winkels hebben tegenwoordig een heel assortiment aan vegetarische producten. Deze kant-en-klare vleesvervangers worden wisselend gewaardeerd, echter met de ruimte keuze die er tegenwoordig is, zal er zeker ook wel iets naar jou smaak te vinden zijn. 

Enkele vegetarische kooktips:

Gebruik plantaardige bouillon voor soepen, sauzen en andere gerechten in plaats van kippen- of runderbouillon. Deze maak je zelf simpel met een bouillonblokje.
Er zijn veel kant-en-klare vegetarische burgers in de groothandel verkrijgbaar maar vaak is het nog lekkerder (en leuker) om zelf een burger te maken van bijvoorbeeld groenten, granen, peulvruchten, aardappelen, tofu of andere ingrediënten. Tegenwoordig vind je zelfs kruidenmixen voor dit soort burgers in de supermarkt. We hebben verschillende recepten om je op weg te helpen.

3. Wees creatief

Als derde stap kun je bestaande concepten loslaten. Experimenteer en vind totaal nieuwe recepten uit met nieuwe ingrediënten, nieuwe bereidingswijzen, nieuwe smaken: de vegetarische keuken biedt heel veel
mogelijkheden. Ontdek de enorme veelzijdigheid van groenten en diverse vleesvervangende producten. Of bedenk verrassende recepten waar vlees en vis makkelijk uit weggelaten kunnen worden.

Terrines, groentetaarten, beignets en tempura, gevulde groenten, gevulde flensjes, pakketjes van filo- of bladerdeeg, woks, pureetjes, gratins…. als je vlees of vis niet langer centraal zet in een maaltijd, ontstaat
er een zee van mogelijkheden.