Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Gezond eten

Wil je vegetarisch eten, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Of ben je bang voor de lege plek op je bord? We helpen je graag op weg met dit voorbeeld weekmenu. Dit menu richt zich vooral op de avondmaaltijd en dan met name de eiwitbron (hetgeen het vlees "vervangt"), maar we geven ook tips voor de andere maaltijden. Wil je  gelijk de vega uitdaging aangaan. Laat je dan 30 dagen lang inspireren en meld je aan voor deze gratis receptennieuwsbrief 30 dagen Lekker.Vegetarisch.

 

Avondmaaltijd


 Eiwitcomponent  Recepten
 Dag 1
 Ei
 2 stuks
 Spaanse aardappelomelet
 Meer eierrecepten
 
 Dag 2
 Kaas
 70 gram
 Gegratineerde volkorenmacaroni met peer
 Meer kaasrecepten
 Dag 3
 Peulvruchten
 75 gram
 Falafel met pitabroodjes
 Meer peulvruchtenrecepten
 
 Dag 4
 Tofu
 Ca. 100 gram
 Oosterse stamppot met gemarineerde tahoe
 Meer tofurecepten
 Dag 5
 Noten
 40 gram
 Notenrijst met tomatensalsa
 Meer notenrecepten
 
 Dag 6
 Kant-en-klaar  vleesvervanger
 Ca. 100 gram
 Maïsbol gevuld met spekreepjes
 Meer Kant-en-klaar vleesvervangerrecepten
 
 Dag 7
 Tempeh
 Ca. 100 gram
 Gemarineerde tempeh met rijst en groenten
 

Dit klinkt erg statisch en misschien zelf saai, maar je kan eindeloos variëren met de producten in de genoemde categorieën. Wist je bijvoorbeeld dat er alleen al honderden soorten peulvruchten zijn? Schuiven kan natuurlijk ook altijd, maar let daarbij wel op. Elke dag kaas bij de warme maaltijd zorgt ervoor dat je te veel verzadigd vet eet, terwijl te veel ei slecht is voor je cholesterol. Hoe we bij dit advies komen? Dat lees je bij de achtergrondinformatie.

Meer informatie over gezond vegetarisch eten?

Download gratis de brochure Gezond Vegetarisch met de Vegetarische Schijf van Vijf.

 

Andere maaltijden

Natuurlijk eet je meer dan alleen de avondmaaltijd. Daar is variatie ook van groot belang, maar we adviseren voor genoeg ijzer en B12 om ook nog het volgende te eten:
  • Eet buiten de twee wekelijkse eieren tijdens de warme maaltijd, ook nog per week twee extra eieren bijvoorbeeld bij het ontbijt of de lunch
  • Neem elke dag een boterham met kaas (voor de B12) en eet daarnaast 4 boterhammen met ijzerrijk beleg bijvoorbeeld appelstroop, notenpasta of tahin.
  • Gebruik de aanbevolen hoeveelheid van 450 ml zuivel. Dit kan (karne)melk zijn, maar ook zuiveltoetjes en yoghurt (met muesli) bij het ontbijt. Eventueel kun je ook een deel van de zuivel vervangen, door met vitamine B12 verrijkte sojaproducten.
  • Eet of drink bij elke maaltijd ook iets wat vitamine C bevat, bijvoorbeeld vruchten(sap) of groente. Dit zorgt ervoor dat je ijzer beter opneemt.

Ga de vega uitdaging aan en laat je nog eens 30 dagen inspireren. Meld je aan voor deze gratis receptennieuwsbrief.

Meer informatie

Wil je meer informatie dan kun je de brochure Gezond Vegetarisch gratis downloaden of voor 50 cent bestellen in onze webshop. In deze brochure is ook de Vegetarische Schijf van Vijf opgenomen.

Help ons voorlichting te geven

We kunnen alleen goede voedingsvoorlichting blijven geven met jouw steun. Word donateur en steun ons werk! Wij bedanken donateurs onder andere met een gratis voedingsscan! De Vegetariërsbond voedingskundige Sytske de Waart geeft, speciaal voor jou een op maat gemaakt voedingsadvies.