Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Smaakmakers

Houdbare en verse smaakmakers

Je hebt verschillende soorten plantaardige smaakmakers. Hieronder sommen we een aantal houdbare smaakmakers op. Elders vind je verse smaakmakers.

Kombu

Kombu is gedroogd zeewier en wordt gezien als het vegetarische "soepbot". Het is zeer aromatisch en smaakvol, met een karakteristieke, vleesachtige smaak. Geroosterd smaakt het naar bacon, zoet en zilt.
Kombu is te gebruiken in soepen en sauzen en kan worden meegekookt met granen en peulvruchten.
Recept voor Basisbouillon met Kombu
 

Bouillon

Dierlijke bouillon kan makkelijk
vervangen worden door een gezondere plantaardige bouillon. Je kunt die zelf maken, een plantaardig bouillonblokje gebruiken (bijvoorbeeld tuinkruiden) of kopen in de winkel.
In ons receptenregister hebben we een aantal bouillon-recepten. 
Bijvoorbeeld deze Vegacademy stap-voor-stap groentebouillon, mét chef kooktips & -trics.
 

Azijn en mirin

Naast gangbare soorten azijn zoals balsamico, witte en rode wijnazijn zijn er diverse, minder bekende maar ook lekkere azijnsoorten als Xérès azijn, appelazijn of rijstazijn. Of mirin (natuurvoedingswinkel), een Japanse zoete rijstwijn met een heel laag alcoholpercentage. Je voegt hem toe aan het einde van de bereiding en gebruikt hem zoals je droge sherry zou gebruiken.

Vetten: boter of olie

Door boter te vervangen door olie, worden uw gerechten gezonder. Boter bevat veel verzadigde vetten, in tegenstelling tot de meeste olie, dat veel onverzadigde vetten bevat. Gebruik naast gangbare oliën, zoals olijfolie, maïsolie, arachideolie en zonnebloemolie, ook eens druivenpitolie, kokosvet, sesamolie, koolzaadolie, notenolie of arganolie. In plaats van boter kun je ook  ghee, geklaarde boter, gebruiken.
 

Miso

Miso is een dikke zoutige pasta en is een basisingrediënt in de Japanse keuken. De Japanners beginnen hun dag met een versterkende kom misosoep. Ze gebruiken miso om een groot aantal voedingsmiddelen op smaak te brengen. Om miso te maken worden sojabonen en soms een graansoort als rijst vermengd met zout en een gistcultuur. Dit mengsel laat men 1 tot 3 jaar rijpen in vaten van cederhout. Door de toevoeging van diverse ingrediënten en de verschillende rijpingstijden zijn er meerdere soorten miso. Zo zijn er een aantal varianten met een verschillende smaak, textuur, kleur en aroma. Miso kan gebruikt worden om soepen, sauzen, dressings en marinades op smaak te brengen.

Sojasaus: shoyu en tamari

Sojasaus is een donkerbruine vloeistof gemaakt van sojabonen die een gistingsproces hebben ondergaan. Er zijn twee types sojasaus: shoyu, dat wordt gemaakt van een mengsel van sojabonen en tarwe en tamari, dat wordt gemaakt van 100% sojabonen. Je kunt ze gebruiken als zoutmiddel, maar ook om de natuurlijke smaak van de ingrediënten te versterken.

Shoyu heeft een laag alcoholpercentage vanwege de fermentatie van de tarwe. Hierdoor kan de saus niet tegen langdurige verhitting en voeg je shoyu dus pas op het allerlaatst toe. Tamari wordt traditioneel gebruikt voor gerechten met een langere kooktijd, zoals soepen en stoofpotjes.

In tegenstelling tot ketjap manis bevatten shoyu en tamari geen suiker of ve-tsin (E 621).