Successen Vegetariërsbond

In de afgelopen jaren hebben wij, dankzij jouw steun, contributies en donaties plus ook dankzij de hulp van alle vrijwilligers en toegewijde externe kennisexperts en specialisten, de volgende successen behaald:

Successen Vegetariërsbond in 2023

  • In juli meldt de horecaketen Bagels & Beans zich met 82 vestigingen aan bij ons LekkerVega Keurmerk voor Restaurants. De bekende franchiseformule heeft een bijna volledige vega(n) menukaart. 
    De aanmelding betekent dat wij de mijlpaal van 500 bereiken en voorbij streven. Tijd voor een PR-rondje door Nederland, want iedereen moet dit weten. Op naar meer vega in de horeca!
     
  • De petitie 'Recht op Vega in de Zorg' levert ruim 12.600 handtekeningen op. Deze worden, samen met een gedegen advies, een white- and blacklist met voorbeelden in Nederland als een overzicht van het huidige marktaanbod aan diensten en services die kunnen helpen bij de transitie, overhandigd aan de staatssecretaris van ministerie van VWS. Echter, de val van het kabinet 2 dagen voor de overhandiging gooit roet in het eten. Een nieuwe datum staat gepland voor de herfst. 
    Er zal dan ook een overhandiging plaatsvinden aan het overkoepelend orgaan van zorginstellingen. 
     
  • Tijdens ons symposium in Nieuwspoort, Den Haag, presenteerden wij half april, samen met TAPP Coalitie en Caring Doctors, het WUR-rapport 'Consumer Health' dat met name ging over de gezondheidskosten van overmatig vleesconsumptie. Het rapport werd overhandigd aan de projectmanager van Nationale EiwitStrategie (ministerie LNV). 
    Sprekers waren, naast onszelf, onder andere diverse Tweede Kamerleden en woordvoerders van organisaties als True Price, Federatie van Gezondheid en TransitieCoalitie Voedsel. 
    Lees het verslag en bekijk de video. 


     
  • Tijdens de maand februari voerden wij de campagne VegaFeb. 30 Dagen lang vega eten volgens deze nieuwe challenge. Deelnemers konden kans maken op een van de vele, grote prijzen waaronder 1 jaar lang gratis 3 maaltijdboxen per week van Ekomenu. 
    De campagne werd een succes mede dankzij de inzet van influencers en (al dan niet zo) BN'ers als Leon Verdonschot (o.a. journalist), Eddy Terstall (o.a. filmmaker) en Jaap Korteweg (oprichting De Vegetarische Slager). Lees meer.


     
  • In januari hielden wij de 10e editie alweer van de LekkerVega Kookboekverkiezing. Het publiek bracht circa 2.800 stemmen uit op een van de 50 kookboeken met puur vegetarische en/of veganistische recepten. Kijk hier voor het winnende kookboek.
     

Successen Vegetariërsbond in 2022

  • De certificering van vega voedingsproducten met het V-Label Keurmerk laat ook dit jaar recordcijfers zien. Onder meer de vegan variant van Chocomel wordt gecertificeerd. Er liggen nu 50.000 V-Label gecertificeerde vegetarische en plantaardige / vegan producten in supermarktschappen in Europa, waarvan 3.000 in Nederland. 
    Vegan Chocomel is door de Vegetariersbond gecertificeerd met het V-Label keurmerk
  • Ons V-Label team breidt uit en naast certificering ligt de focus op inspecties van productiefaciliteiten in Nederland met inspectiepartners SGS en DNV, en op misbruik van het logo op niet-gecertificeerde voedingsproducten. 
     
  • Samen met ‘influencers’ zorgen wij voor vegan varianten van de recepten in de Pasen- en Kerst-Allerhande, gebundeld in e-books en bereiken daarmee 1,5 miljoen mensen. 
    Zelfs Albert Hein wordt tijdens Pasen en onze acties in voorgaande jaren geïnspireerd en publiceert met Kerst óók met een digitale folder met vegan kerstrecepten gebaseerd op de traditionele recepten in de Kerst-Allerhande. Wat een impact!
    Gunstige 'bijeffecten' zijn nieuwe leden en met name een aanzienlijk bedrag aan eenmalige donaties. 
     
  • Wij zetten een Meldpunt op, ter ondersteuning van de petitie 'Recht op Vegetarisch in de Zorg'. Onze oproep in Nederland voor (goede en slechte) praktijkvoorbeelden dat wij samen met 10.000 handtekeningen én een advies aan de minister in 2023 overhandigen, trekt veel aandacht. Landelijke media als Trouw schrijven stukken in de krant, en Universiteit Utrecht baseert er een dialoogsessie tijdens de Science Week op. 

     
  • Op het LOVAH-congres informeren wij aankomende huisartsen over de gezondheidsvoordelen van vegetarische en veganistische voeding. Dit blijkt een schot in de roos: in de opleiding blijkt vreemd genoeg weinig aandacht voor voeding.
     
  • Wij nemen het belangrijke onderzoek 'de VegaMonitor' over van St. Natuur & Milieu dat dit onderzoek jarenlang liet uitvoeren.
     
  • Wij nemen op verzoek zitting in de NEN-commissie over standaardisering van het begrip ‘plantaardig’.
     
  • Als partner van de TAPP-Coalitie kregen wij  het voor elkaar dat de minister onderzoek doet naar ‘de werkelijke prijs van vlees’.
     
  • De serie factsheets wordt verder uitgebreid, onder meer met 'Vleesvervangers'.
     
  • Ook in dit jaar stellen wij met Foodies Magazine de 'Vega Special' samen. Het blad met meer dan honderd vegetarische en vegan recepten, vega hotspots, restaurants en influencers, kook- en gezondheidstips wordt in supermarkten en tijdschriftenwinkels in Nederland en België erg goed verkocht.
    Alle leden van de Vegetariërsbond ontvangen de 'Vega Special' gratis thuis als waardering voor hun loyaliteit. 
     
  • Inmiddels schrijven zich al ruim 30.000 deelnemers in voor diverse ‘Lekker Vega Challenges’.
     
  • De pilot voor een nieuwe jarenlange traditie, campagne VegaFeb, trekt de aandacht van de landelijke media. Onder andere tv-programma EditieNL dat bij een gezin de start van deze 30-daagse challenge komt filmen. Ook BN'ers als Jort Kelder participeren (gratis).
     
  • Het aantal restaurants, lunchrooms en andere eetgelegenheden met LEKKER VEGA Keurmerk stijgt tot bijna 500. Wij promoten deze restaurants met een bovengemiddeld aantal vega opties op de menukaart, op alle mogelijke manieren. Onder andere werd de LekkerVega RestaurantWeek georganiseerd. 
     
  • Wij nemen drie maatschappelijke thema's op als speerpunten: de werkelijke prijs van vlees (voorheen: de vleestaks), wereldvoedselverdeling en zoönose. 
     
  • In Den Haag vieren wij op uitnodiging en als sponsor samen met genodigden en prijswinnaars de tijdelijke heropening van het allereerste vegetarische restaurant in Nederland in 1899: Pomona.
     
  • De eerste fase van LekkerVega Family' gaat van start. Met vier acteurs, waaronder twee bekende, en een professionele crew wordt een serie Tiktok-achtige filmpjes opgenomen. Vooroordelen, feiten en fabels over vlees eten, vegetarisch en veganistisch komen voorbij wanneer het gezin start met de challenge vegetarisch te eten. Onderhoudende educatie met een glimlach.  
 

Successen in 2021

 
  • Het expert-artikel over ons onderzoek of coronavaccins dierlijke ingrediënten bevatten en dierlijke hulpstoffen worden gebruikt bij de productie, werd veel bezocht en goed gelezen. Ook op social media trok het veel aandacht.
     
  • Jaarlijks publiceren wij in samenwerking met Foodies Magazine, de 'Vega Special'. Deze heerlijk dikke uitgave met meer dan honderd vegetarische en plantaardige recepten, vega hotspots en nog veel meer vindt gretig aftrek in supermarkten en tijdschriftwinkels.
    Donateurs van de Vegetariërsbond ontvangen de 'Vega Special' gratis thuis. 
     
  • De '30 Dagen LekkerVega Challenge' kreeg er een variant bij: de LekkerVega Challenge 'Budget', 30 dagen lang lekker en makkelijk vega eten voor slechts 5,- per dag (2 porties).  
     
  • In opdracht van de Vegetariërsbond 'veganizeden' een verzameling van 10 online-influencers recepten uit de Kerst-Allerhande. De plantaardige versies werden in allerlei uitingen aan het publiek gepresenteerd dat voor resulteerde in een hoog bereik van 100.000 personen met een socialmedia-account en 3.000 downloads van het gratis e-book
     
  • De jaarlijkse LekkerVega Kookboekverkiezing, dat in 2021 voor de 9e keer werd gehouden, was een groot succes. Auteurs, uitgeverijen en de Vegetariërsbond riep Nederland op te stemmen op het lekkerste kookboek (met 100% vega en/of plantaardige recepten) en dat deden zij massaal, goed voor één van de best-scorende (online) evenementen van de Vegetariërsbond. 
     
  • Onze Kieswijzer voor de Tweede Kamer-verkiezingen van 2021 was voor vele Nederlanders een mooie leidraad voor hun stemgedrag.


 

Successen in 2020 en voorgaande jaren

  • Ruim 5.000 bezoekers bezochten onze Lekker Vega Pop-up Store (Utrecht CS, 2019).
  • Circa 7.600 bezoekers bezochten VeggieWorld en onze stand (Utrecht, 2019), honderden vulden de petitie voor een True Price of Meat in. 
  • De TAPP Coalitie (waarvan wij partner zijn en in 2019 ook bestuurslid) overhandigde EU-parlementsleden in Brussel, twee rapporten mbt. de True Price of Meat. Wij werden vergezeld door onderzoeksbureau CE Delft.
  • Een inventarisatie van het vegetarisch en veganistisch aanbod in restaurants werd extra op de kaart gezet door het vernieuwde LEKKER VEGA Keurmerk voor Restaurants.
  • Meer dan 22.000 mensen zijn begonnen aan 30 dagen Lekker Vega, onze (non)challenge, en een maand lang heerlijk vegetarisch (en plantaardig in de vernieuwde opzet van 2020). 
  • Duizenden mensen zijn geïnspireerd door het nieuwe platform Lekker Vega met kookfilmpjes van en met recepten.
  • Tienduizenden mensen proefden hoe lekker vegetarisch eten is door evenementen als de LekkerVega Pop-up Store, De Langste Vegetarische Tafel, de Veggie Fair, Vega-picknicks en de VegeQ.
  • Het promoten van een breder aanbod vega en plantaardige gerechten op de kaart in restaurants dankzij De Vegetarische Restaurantweek (sinds 2020 omgedoopt naar de LekkerVega RestaurantWeek) en het concept Gastvrij voor Vegetariërs en de brochure 'Vegetarisch voor Chefs'.
  • Honderdduizenden mensen zijn geholpen om meer vegetarisch te eten door voorlichting en voedingsinformatie.
  • Er zijn steeds meer producten met het V-Label Keurmerk, waarmee vegetariërs en veganisten in één oogopslag in de supermarkten kunnen zien dat een product gegarandeerd vegetarisch respectievelijk plantaardig is.
  • Met de vegetarische productranking lieten wij jarenlang zien welke supermarktproducten (waarschijnlijk) vegetarisch zijn en welke producten niet.
  • Het aantal vegetariërs en vleesminderaars stijgt.
  • Door de campagne 'Veggiemama' hebben duizenden (toekomstige) ouders voorlichting gekregen over hoe ze tijdens de zwangerschap en de eerste jaren van het kindje gezond vegetarisch kunnen eten.