Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Kooktips

Lekkere recepten

Linzencurry
Lekker eten kan door zelf een heel nieuwe maaltijd te bedenken. Makkelijker is het om een bestaand recept na te maken of om je hierdoor te laten inspireren en op te variëren. Om je hiermee op weg te helpen hebben we diverse heerlijke recepten verzameld voor elk moment, voor elke gang en voor elke smaak. Eet smakelijk!


Vegetarisch gaan koken

Groente snijden
Vleesloos koken is niet heel anders dan koken met vlees. Toch vragen sommige producten om aparte trucs en technieken.
Je kunt natuurlijk er voor kiezen om vlees te vervangen met (de steeds lekkerder wordende) vleesvervangers en andere eiwitrijke producten, maar door iets meer na te denken over de opbouw van je maaltijd kan je eten net iets lekkerder worden. Echt lekker vegetarisch koken is niet moeilijk en met deze tips is het zelfs heel makkelijk.

Kooktip: Fruit in de diepvries

Wist je dat je bijna al het fruit kunt invriezen? Hier wat tips:

  • Let er op dat het fruit rijp is op het moment van invriezen. Onrijp fruit komt ook onrijp uit de vriezer!
  • Frambozen, bramen, bessen, druiven en kersen kun je gewoon heel invriezen. Bij Aardbeien verwijder je de kroontjes.
  • Bananen doe je zonder schil zo in de vriezer.
  • Fruit met pitten, ontpit je.
  • Verwijder bij appels en peren je het klokhuis en de schil. Snijd ze daarna in partjes en besprenkel ze met een beetje citroensap om te zorgen dat ze niet bruin worden.
  • Fruit kan je acht tot twaalf maanden bewaren in de diepvries. Vries dus nu fruit in voor de wintermaanden.
  • Gebruik de bevroren vruchten meteen en vries ze niet opnieuw in.

Het fruit gebruik je als ijsklontje in een glas water (dat staat nog leuk ook) of je maakt er een lekkere koude smoothie van
Van de bevroren bananen kun je ook je heerlijk (vegan) ijs maken! 


 

Vleesvervangers

Vleesvervangers
Bij vegetarisch koken wil je vaak het stuk vlees ergens door vervangen. Dit kan je echter op verschillende manieren aanpakken (en hoeft zeker niet altijd, zoals je bij de maaltijdopbouw kan zien). Vlees vervangen kan door het gebruiken van vleesvervangers, maar je kunt vlees ook heel goed vervangen door bijvoorbeeld noten, peulvruchten of tempé.

Vegetarische maaltijdopbouw

Groenteschalen
Het kan lastig lijken om vegetarisch te koken. Dit valt echter erg mee. We helpen je graag op weg met tips. Als je vegetarisch gaat koken, kun je dat op verschillende manieren aanpakken. Je kunt ervoor kiezen om op zoek te gaan naar een product wat het vlees vervangt, bijvoorbeeld kant-en-klare vleesvervangers, traditionele vleesvervangers of andere producten. Vaak krijg je echter een nog lekkerder resultaat als je uitgaat van een andere maaltijdopbouw.