Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Kom ik als vegetariër ijzer tekort?

Naar de voedings- en gezondheidsstatus van vegetariërs wordt veel onderzoek gedaan. Daar komt uit naar voren dat mensen die een evenwichtige vegetarische voeding gebruiken niet alleen nergens gebrek aan hebben (ook niet aan ijzer), maar zelfs op een aantal punten (koolhydraten-, vet- en vezelgehalte) een veel gezonder eetpatroon hebben.

IJzer komt in twee vormen voor in de voeding: de haemvorm, die alleen in vlees voorkomt, en de non-heemvorm, die in plantaardige producten zit. De haemvorm neem je beter op, vandaar dat de aanbevolen hoeveelheid ijzer voor vegetariërs 1,8 keer hoger ligt dan voor vleeseters. Het Voedingscentrum adviseert voor verhoging van de ijzerbenutting het gebruik van een vitamine-C-rijke bron bij elke maaltijd (fruit, groente, aardappelen, citrusvruchtensap). Vitamine C bevordert namelijk de absorptie van het non-heemijzer wanneer het tegelijk met ijzer wordt opgenomen.

De volgende plantaardig producten bevatten relatief veel plantaardig ijzer:
  • Tarwe-, rogge-, krenten- en volkorenbrood
  • Ontbijtproducten zoals müssli en cereals
  • Kant-en-klare vleesvervangers (controleer het etiket)
  • Groente: courgette, broccoli, groene bladgroenten als andijvie, veldsla, postelein, raapstelen en spinazie
  • Peulvruchten: doperwten, tuinbonen, sojabonen, bruine en witte bonen
  • Fruit: bessen, frambozen en bramen; gedroogd fruit, krenten, rozijnen, vijgen, abrikozen
  • Graanproducten (volkoren): bulghur, seitan, boekweit, zilvervliesrijst, tarwe- en roggemeel
  • Diversen: peterselie (appel)stroop, noten, tahin
Voor meer informatie zie ook de sectie over ijzer bij Gezond Eten.

Meer informatie

Wil je meer informatie dan kun je de brochure Gezond Vegetarisch gratis downloaden of voor 50 cent bestellen in onze webshop. In deze brochure is ook de Vegetarische Schijf van Vijf opgenomen. Wil je weten hoe je gevarieerd vegetarisch kan eten? Kijk dan bij ons voorbeeld weekmenu.

Help ons voorlichting te geven

We kunnen alleen goede voedingsvoorlichting blijven geven met jouw steun. Word donateur en steun ons werk! Wij bedanken donateurs onder andere met een gratis voedingsscan! De Vegetariërsbond voedingskundige Sytske de Waart geeft, speciaal voor jou, een op maat gemaakt voedingsadvies.