Broodje gezond populairste vegalunch op werk

Het broodje gezond bleek bij een verkiezing van favoriete vegalunch, gehouden door de Vegetariërsbond, het meest populair. Ruim 30% van de stemmen gingen naar deze klassieker, die daarmee onder andere de champignonomelet en het broodje met humus ruim achter zich hield. Enkele honderden mensen brachten hun stem uit. De verkiezing stond in het teken van de campagne EatGreen at work. Een campagne die op een positieve manier een vegetarische lunch op het werk promoot.

Met het motto ‘EatGreen at work: duurzaam was nog nooit zo makkelijk en lekker’ voert de Vegetariërsbond campagne om ten minste één keer per week de vegetarische lunch op werk te promoten. Minder vlees en vis eten is een van de makkelijkste manieren om een bijdrage te leveren aan een beter milieu en de beperking van de CO2-uitstoot. Maar vegetarisch kan ook gewoon heel erg lekker zijn. Inmiddels eet ongeveer 70% van de Nederlanders af en toe vegetarisch.

“Het is verrassend dat mensen bij een verkiezing van favoriete vegalunch voor deze all time classic kiezen, want er is namelijk zoveel meer lekkers te doen met vegetarisch eten. Maar waarschijnlijk is het aanbod nog niet heel erg ruim in de bedrijfsrestaurants. We hopen met de campagne EatGreen at work bij te dragen aan een beter aanbod”, aldus Floris de Graad, directeur van de Vegetariërsbond.

De campagne EatGreenwerd vorig jaar februari officieel gelanceerd in de Westergasfabriek en is sindsdien een groot succes. Er zijn inmiddels al meer dan 220 000 informatiefolders verspreid en vrijwel alle grote bedrijfscateraars hebben zich achter de campagne geschaard. De gemeentes Amsterdam, Den Haag en Eindhoven sloten zich ook aan. En in april is er ook een mailing naar 60 grote en middelgrote gemeentes uitgegaan met de oproep om officieel de EatGreendag in te voeren in alle gemeentelijke bedrijfskantines.