Vegetarisch Keurmerk groeit 75%

Grote merken kiezen voor vegetarisch

3-1-2018 Het Europese V-label voor vegetarische en veganistische producten heeft in 2017 een stormachtige groei doorgemaakt. In Nederland werden vorig jaar ruim 750 nieuwe producten gecertificeerd. Het aantal in Nederland gecertificeerde producten groeide daarmee met ruim 75%. Er zijn in Europa inmiddels 16.000 producten met het logo op de markt. De groei wordt mede veroorzaakt door bedrijven als Unilever en McDonalds.

Het V-label heeft als logo een V met een blaadje (zie afbeelding). Door het gebruik van dit logo kan de consument in de winkel in één oogopslag vegetarische en veganistische producten onderscheiden. In Nederland is de Vegetariërsbond de licentiehouder voor het Europse V-label.

Een mijlpaal voor de ontwikkeling van het keurmerk in Nederland was de keuze van Unilever eind 2016 om het label stapsgewijs op honderden van haar producten te gaan voeren. In 2017 vroegen ook bekende merken als Lassie, Maggi, HAK en McDonalds het V-label voor een aantal van hun producten het logo aan. Het V-label is daarmee zowel in ‘gewone’ retail als in de biologische sector goed vertegenwoordigd. De helft van het aantal gekeurde producten is veganistisch. Van de 4500 vanuit Duitsland gecertificeerde producten zijn er zelfs 3000 veganistisch.

De groei van het V-label past in trend naar meer vegetarisch en bewuster eten. Uit de Vegamonitor ( stichting Natuur en Milieu, 2017) blijkt dat de Vleesconsumptie onder Nederlanders is gedaald ten opzichte van vijf jaar geleden: 37% van de Nederlanders geeft aan nu minder vlees te eten dan vijf jaar geleden. Van diegenen die nu minder vlees eten dan vijf jaar geleden, geeft 41% aan dat de vleesconsumptie zelfs is gehalveerd in de afgelopen vijf jaar. Ruim de helft van de
Nederlanders (54%) heeft het gevoel dat minder vlees eten de norm wordt in Nederland en 38% vindt elke dag vlees eten niet meer van deze tijd.