Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariƫrsbond FacebookVegetariƫrsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Granen en peulvruchten en opname van mineralen

Er is inderdaad een stof uit granen en peulvruchten (waaronder soja), te weten fytinezuur, dat de ijzeropname remt. Het fytinezuur uit granen wordt bij de bereiding tot bijvoorbeeld brood weer grotendeels onschadelijk gemaakt. Voor peulvruchten geldt iets dergelijks, maar het ligt wel wat ingewikkelder. Hoeveel fytinezeuur in een peulvrucht aanwezig is, hangt van veel factoren af, zoals herkomst (soort/ras, mate van rijping etc.) en processing (drogen/weken/fermenteren/extrusie etc.). Fermentatie, weken, maar ook koken leiden tot lagere fytaatgehaltes en dus in theorie een betere beschikbaarheid. Desondanks blijft de beschikbaarheid van ijzer laag.

Aan dit probleem kun je in de praktijk weinig of niets doen; gevarieerd eten, zorgen voor voldoende ijzer in de voeding, en bij voorkeur in combinatie met vitamine C (verhoogt de ijzeropname). Koken verlaagt in het algemeen het fytaatgehalte, het vermoeden bestaat dat kauwen de endogene fytase activiteit een maximale kans geeft, maar de ijzer-(en zink-)beschikbaarheid zal beperkt blijven. Dankzij de verhoogde opnamecapaciteit bij lage status (en minimaliseren van verliezen) kan je het toch lang volhouden, of net in balans blijven, en anemie vermijden.

Praktische tips om dit effect te minimaliseren zijn:
  • Voor wat betreft het eten van peulvruchten: zorg dat de peulvruchten goed gaar zijn en kauw goed.
  • Zorg voor een goede ijzervoorziening.
  • Zorg voor een gevarieerde voeding.
  • Gebruik bij elke maaltijd een vitamine C-bron (fruit, vruchtensap, groente).

Meer informatie

Wil je meer informatie dan kun je de brochure Gezond Vegetarisch gratis downloaden of voor 50 cent bestellen in onze webshop. In deze brochure is ook de Vegetarische Schijf van Vijf opgenomen. Wil je weten hoe je gevarieerd vegetarisch kan eten? Kijk dan bij ons voorbeeld weekmenu.

Help ons voorlichting te geven

We kunnen alleen goede voedingsvoorlichting blijven geven met jouw steun. Word donateur en steun ons werk! Wij bedanken donateurs onder andere met een gratis voedingsscan! De Vegetariërsbond voedingskundige Sytske de Waart geeft, speciaal voor jou een op maat gemaakt voedingsadvies.