Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Kooktip van de week

Week 12: lunchtips

Ik heb eerlijk gezegd een beetje genoeg van elke keer brood als lunch. Als je de tijd hebt om iets anders te maken, is dat soms veel lekkerder! Een paar van mijn favoriete lunchopties:
  • Falafel in pitabroodje/flatbread. Heerlijk met lekker veel salade en wat saus (bijv. knoflook, ketchup of hummus). 
  • Gebakken halloumi, paprika, ui en champignon in een wrap, aangevuld met salade en saus naar keuze.
  • Tosti’s (zelf al veel te lang niet gegeten)! Probeer eens tomaat, ui, paprika en/of Italiaanse kruiden toe te voegen voor extra smaak.
  • Couscoussalade (zie mijn kooktip van week 27 in 2016)
  • Een burger gaat er altijd in… Zoek eens tussen onze recepten
     
Smakelijk!
Gina

Ps. De foto heb ik gestolen van ons recept voor een meergranenwrap met falafel

Week 11: Rösti als krokante laag op een groenteschotel uit de oven

Iedereen kent wel het Zwitserse gerecht rösti: geraspte aardappelen. Meestal eet je het in de vorm van een ronde aardappelkoek.

Maar heb je het wel eens geprobeerd als krokante laag op een groenteschotel uit de oven?
  • Gebruik groenten naar keuze, snijd die in stukken en roerbak deze kort, tot ze beetgaar zijn
  • Giet het vocht af en doe de groenten in een ovenschaal
  • Tip: als je er tomatenblokjes bij doet, wordt het extra lekker
  • Nu kan de rösti op de groentelaag (ook de kant-en-klare in bevroren toestand)
  • Bestrooi naar eigen smaak met (cajun)kruiden
  • Voor de liefhebbers: met stukjes mozzarella is het ook lekker
  • Het moet ongeveer drie kwartier in de oven op 225 graden, totdat de röstilaag een beetje bruin is geworden

Eet smakelijk!

Maartje

Week 10: Gember bewaren

We hebben er allemaal flink last van gehad maar gelukkig lijkt de griep nu op zijn retour. En omdat voor ons kippensoep natuurlijk geen optie is, lurken we de hele dag van onze gember thee 😉

Gember is verwarmend en heeft een smaak waar sommige mensen wel aan moeten wennen, maar als je eenmaal zover bent, is het niet alleen heerlijk maar ook super gezond (van antioxidant tot ontstekingsremmend en bloeddrukverlagend. Zoek online even op de gezondheidsvoordelen als je het lijstje compleet wilt hebben).

Maar stel dat jij maar een klein beetje gember nodig hebt, hoe houd je dan de rest goed en heb je niet na 2 weken een zielig verschrompeld hoopje in de keuken liggen?

Afsnijden wat je nodig hebt en de rest gewoon invriezen! Hoe je dat verpakt is dan nog wel een ding. Meest gebruikt is waarschijnlijk ongeschild in stukjes in huishoudfolie. Je kunt de wortel ook eerst raspen en die hoopjes (bijv. 1 theelepel per hoopje) dan in bevroren toestand bij elkaar in een zakje in de vriezer bewaren tot gebruik.

Ineke

Week 9: Net wat extra smaak met bouillon

Soms ben je aan het koken en heeft je gerecht net te weinig smaak en kan het wat extra's gebruiken. Natuurlijk kun je dan de al gebruikte kruiden nog een keer toevoegen, zodat de smaak wat sterker is. Echter soms is dat niet genoeg en ben je gewoon opzoek naar wat extra's. Wat ik dan vaak goed vind werken is door een beetje boeillonpoeder (natuurlijk wel vegetarische) toe te voegen. Dit geeft de maaltijd net iets extra's. Bonustip: mocht je de bouillonblokjes wat te zout vinden én is het niet erg als er extra vocht bij je maaltijd komt dan kun je altijd ook zelfgemaakte bouillon gebruiken, zie ook onze recepten.

Vincent

Week 8: Knapperig korstje

Snackjes die kraken, ik kan er geen genoeg van krijgen! Met een eetlepel meel of bloem en een eetlepel water maak je heel eenvoudig een beslagje waar je tofu, tempé of seitan door kan halen alvorens je ze in de pan met een laagje hete olie bakt. Als ze lekker bruin zijn geworden schep je ze eruit en smikkelen maar.

Je kan het beslag naar wens op smaak brengen met peper. zout, je favoriete kruiden of een kruidenmix. Of je kan vooraf de tofu, tempé of seitan even marineren in sojasaus. Voor de echte lekkerbekken: probeer eens pastinaakcrème tussen twee plakjes seitan en voorzie dat van een knapperig korstje.

Knapperige korstjes zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan vleesvervangers. Je kunt er ook bloemkoolroosjes, plakjes courgette of stukjes ananas of appel door halen. Combinaties naar smaak zijn het uitproberen waard. Even bakken in wat olie en je hebt iets lekkers om van te genieten naast je maaltijd of lekker tussendoor.

Smakelijk!
Annemieke

Week 7: Maak van je restjes een omelet

Nog een halve paprika, halve ui en een aardappel over en geen idee wat je ermee moet doen? Gebruik je restjes groenten voor een lekkere lunch in de vorm van een omelet!

De meeste groenten zijn lekker als ingrediënten voor een omelet. Zorg ervoor dat ze (bijna) gaar gebakken zijn in de pan, en voeg dan geklopte eieren toe (eventueel met geraspte kaas). Een stukje brood en wat salade erbij en je hebt een lekkere maaltijd, die trouwens ook koud lekker is.

Ingrediënten die goed werken in een omelet, zijn bijvoorbeeld:
Je kunt echter natuurlijk alles gebruiken dat je lekker lijkt! Meer lezen over eieren? Klik dan hier

Gina

Week 6: Lasagne van Courgette

Natuurlijk kun je courgette in linten gebruiken als vervanging voor pasta. Maar je kunt schijfjes courgette ook gebruiken in de plaats van lasagnebladen in je lasagne. Het is een gezond alternatief en nog lekker ook.

Waar moet je op letten:
  • Snijd de courgette in de breedte in heel dunne schijfjes
  • Je hebt ongeveer twee courgettes nodig voor een 4-persoons ovenschaal
  • Zorg dat je begint en eindigt met een laagje (tomaten)saus, zodat de courgetteschijfjes goed “omringd” zijn door saus. Dan worden ze beter gaar.
  • Je courgettelasagne moet ongeveer drie kwartier in de oven op 225 graden.

Eet smakelijk!
Maartje

Week 5: Groenten en fruit uit blik

Groenten en fruit uit blik zijn perfect als je niet altijd zin hebt om helemaal vanaf nul te beginnen als je gaat koken. Bovendien kun je ze ook vaak lang bewaren; een echte aanrader voor de voorraadkast, dus. En ja, ook groenten en fruit uit blik zijn gezond!

Tips:
  • Stukjes tomaat – heel makkelijk om je groentemix zoals chili ‘sappiger’ te maken.
  • Olijven zonder pit – geen pitten in je mond en bovendien krijg je vaak meer voor minder geld dan wanneer je een bakje ‘verse’ olijven koopt.
  • Bonen – bruine bonen, kidneybonen, witte bonen… Even afspoelen en klaar om toe te voegen aan je maaltijd.
  • Perzik – geen gedoe met die zachte velletjes en nooit te hard of te zacht.
  • Ananas – voor iedereen die om logische redenen liever niet een verse ananas te lijf gaat.

Veel kookplezier!
Gina

Week 4: pompoen snijden en schillen.

Leuk, al die pompoen cakes en taarten & risotto recepten met pompoen maar hoe snij je zo’n kreng?
  • Een flespompoen is handiger te snijden dan een ronde pompoen. Bovendien kun je die schil ook gewoon eten. Stel dat je hem toch wilt schillen, gebruik dan een dunschiller!
     
  • Bij een flespompoen is het handigst om hem ongeveer doormidden te hakken met een groot mes en daarna te schillen en in schijven en vervolgens stukjes snijden.
     
  • De gewone pompoen kan ook geschild worden met een dunschiller of, nadat hij uitgehold is, ook gebruikt worden als decoratieschaal. Mocht je alleen het vruchtvlees nodig hebben, zorg dat de pompoen stevig ligt voor je er eventueel met een flink mes in gaat hakken. Leg er een gevouwen doek onder of snij de onder en bovenkant eraf zodat hij stevig staat.
     
  • Laatste tip: de pompoen voorverwarmen; inprikken (niet vergeten anders ontploft hij) en 40 min minuten in de oven of 10 min in de magnetron.
Succes!
Ineke

Week 3: Champignons wassen of niet wassen?

Champignons mogen zeker niet gewassen worden, want dan worden het waterige sponzen. Bijna iedereen weet dat. Maar is het ook waar?

Ongewassen groente op je bord; ik vind het geen prettig idee. Wat te doen? Geen champignons meer gebruiken in de keuken of waterige sponzen bakken? Het hoeft allebei niet. Met een beetje voorbereiding heb je lekkere gewassen en droge champignons om te bakken.

Koop de champignons één of een paar dagen voor je ze wil gebruiken. Spoel ze dan meteen af; niet te lang en niet te veel water gebruiken, want hoe langer ze onder water zijn, hoe meer water ze opzuigen. Gewoon snel spoelen, tot de stukjes aarde en andere (onzichtbare) vuilresten er af zijn. Wrijf ze daarna droog met een theedoek of keukenpapier. Zet ze in een vergiet met een stukje keukenpapier of zo erop in de koelkast. De volgende dag zijn ze weer helemaal droog én schoon. En klaar om lekker knapperig gebakken te worden. Het vergt wat planning, maar dan heb je wel lekker gewassen groente op je bord.

Ben je dit nou toch vergeten, of zo druk druk druk, dat je hier echt geen tijd voor hebt, dan kun je ook net gewassen champignons bakken. Als je ze maar heel kort even spoelt, goed afdroogt, en daarna lang bakt (zolang dat het water volledig is verdampt in de pan), ook dan worden ze lekker, maar niet zo krokant en smakelijk als met wat meer voorbereiding.

Overigens geldt dit ook voor biologische champignons, daar zitten dan wel geen chemische bestrijdingsmiddelen op, maar wel ook stof en bacteriën. En natuurlijk ook voor al die andere heerlijke paddenstoelensoorten die we kunnen bakken en eten.

Smakelijk!
Jolanda

Week 2: Kant-en-klare vleesvervangers

Afgelopen week lag de naamgeving van vleesvervangers onder vuur. De VVD wil namen als vegetarische schnitzel en worst verbieden. Wij vinden dit onzin. Door de huidige namen is het voor vleesminderaars juist makkelijker om voor een vegetarisch alternatief te kiezen met een soortgelijke smaak. Het gebruik van vleesvervangers is echter wel iets anders dan van dierlijk vlees. Daarom enkele tips:
  • Let er op dat je vleesvervangers anders moet bakken dan vlees. Vaak hoef je ze maar kort te bakken en worden ze het lekkerst als je ze op laag vuur bakt. Kijk op de verpakking van het product wat de producent aanraadt.
  • Vleesvervangers kun je in de pan bakken, maar soms ook in de oven of op de barbecue. Daarnaast kun je ze soms frituren. Meestal vind je de mogelijkheden op de verpakking.
  • Vleesvervangers verschillen qua smaak en kwaliteit. Bij sommige is het verschil met vlees nauwelijks te proeven, andere smeken om een lekkere saus. Probeer daarom verschillende producten en merken en kies welke jij het lekkerst vindt.
Lees meer over kant-en-klare vleesvervangers
Lees hier ons bericht over deze naamgeving

Week 1: Knoflookbrood

Heb je zin in knoflookbrood maar heb je het niet kant-en-klaar gekocht? Geen probleem, het is ook heel makkelijk zelf te maken. Hak wat knoflook in kleine stukjes en bak ze in (flink wat) olijfolie of boter. Dit wordt je ‘knoflookboter’. Verspreid deze over wat stukjes geroosterd brood en voeg naar wens geraspte kaas en/of andere kruiden toe. Even in de oven en klaar! Nog lekkerder: gebruik stokbrood in plaats van geroosterd brood als je het in huis hebt.

Smakelijk!
Gina

Alle tips van 2016

Kijk hier nog eens terug naar alle tips die onze medewerkers in 2016 gaven.