Over Ons
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Wij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.
Dit doen we door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen. Zo laten we duizenden mensen proeven hoe lekker vegetarisch eten kan zijn.
Zo dragen we bij aan een betere wereld. Doe je mee?

Lees meer over ons en doe mee

Vegetariërsbond FacebookVegetariërsbond Twitter
30 dagen vegetarisch

Kooktip van de week

Week 21: Alles over asperges

  • Het aspergeseizoen loopt van half april tot eind juni, hoewel dit iets kan verschuiven vanwege de weersomstandigheden.
  • Asperges van Nederlandse bodem, worden voornamelijk verbouwd in Noord-Brabant en Limburg.
  • Asperges bevatten slechts 18 kilocalorieën per 100 gram. Daarnaast zijn ze een bron van foliumzuur, dit draagt bij aan een goede weerstand.
  • Er zijn witte en groene asperges.

Witte asperges:

  • Worden met de hand geoogst, zodra ze hun kopje boven de grond uitsteken. Ze blijven dus wit, doordat ze nauwelijks aan daglicht worden bloot gesteld.
  • In een natte theedoek gewikkeld, kun je ze 2 dagen bewaren in de koelkast
  • Voor je ze kookt, snijd je ongeveer 1,5 cm van de houtachtige onderkant af. Ook moeten ze geschild worden. Dit gaat het beste met een dunschiller en je schilt vanaf de kop naar beneden.
  • Breng ze met een beetje zout in genoeg water aan de kook en laat 5 minuten koken. Haal de pan dan van het vuur en laat ze nog 10 tot 15 minuten met het deksel op de pan staan voor je ze op gaat eten


Groene asperges:

  • Groene asperges worden pas geoogst als ze 25 cm boven de grond uitkomen en krijgen hun kleur dus onder invloed van het daglicht.
  • Je kunt ze in een open plastic zak, 2 dagen bewaren in de koelkast
  • Groene asperges hoef je niet te schillen, snijd wel ongeveer 1,5 cm van de onderkant af
  • Kook ze 3 tot 5 minuten in een beetje water en spoel ze vervolgens af met koud, stromend water voor je ze serveert

Nog een tip: zowel witte als groene asperges zijn in grove stukken gesneden en gewokt ook heel lekker.

Kijk voor recepten met asperges in onze database.

Eet smakelijk!
Maartje

Week 20: Vegetarisch in 11 minuten

Soms heb je geen tijd of zin om lang in de keuken staan, maar wil je wel iets gezonds en lekkers op tafel toveren. Met de volgende basis kun je in ongeveer 10 minuten een maaltijd op tafel hebben staan:
  1. Kook water en voeg pasta of rijst toe (wel de snel kokende soort), dit duurt ongeveer 10 minuten.
  2. Pak de wok en bak daarin vegetarisch gehakt (zie kooktip week 36 2016) of vegetarische wokreepjes, na een paar minuten voeg je voorgesneden groente toe en woksaus (of een eigen kruidenmix met wat water).
  3. Giet de pasta of rijst af en doe die in de wok bij de rest. Voeg eventueel wat extra saus toe en bak dit nog een minuutje.
  4. Na 11 minuten kun je aan tafel!

Variatietips: in plaats van het gehakt of de reepjes bij stap 2 kun je ook bij stap 3 noten toevoegen. Wil je nog sneller klaar zijn dan kun je de pasta of rijst vervangen door voorgebakken aardappeltjes of aardappelpuree (instant of eerder gemaakt op een dag dat je meer tijd had).

Succes!
Vincent

Week 19: Soep van overgebleven groente

Houd je ook vaak groenten over en weet je niet wat je er mee moet doen? Weggooien is zonde! Maak er bijvoorbeeld een lekkere soep van.


Hoe maak je het?


Doe de groenten die je over hebt bij elkaar in een pan. Je kunt zelf kiezen om alle groenten die je over hebt tegelijk te gebruiken, of om dit te limiteren tot twee of drie verschillende groenten. Net wat je zelf lekker vindt.

Voeg eventueel nog een blikje bonen toe. Dan wordt je soep lekker romig en krijg je direct ook meer eiwitten binnen. Giet zoveel bouillon bij de groente, zodat je een soep krijgt met de gewenste dikte en smaak. Pureer het geheel met een staafmixer en klaar ben je.

Ontzettend gemakkelijk en heerlijk als voorgerecht of onderdeel van je lunch.

Eet smakelijk!
Marieke

Week 18: vegetarisch gehakt

Met vegetarisch gehakt maak je een simpel gerecht met alleen groenten al snel interessanter en voedzamer. Vaak koop je het bevroren en bak je het in zo’n 10 minuten in de pan, samen met je groenten. Omdat er meestal nog niet veel smaak aan is toegevoegd, past het bijna overal bij. Je kunt je maaltijd (en het gehakt) dan kruiden zoals je wilt. Een paar voorbeelden:
  • Wraps uit de oven gevuld met groenten, kidneybonen, vegetarisch gehakt en kaas (mijn favoriet)
  • Pasta met tomatensaus, verse groenten, vegetarisch gehakt en geraspte kaas
  • Chilli met groenten, bonen en vegetarisch gehakt (heel lekker met knoflookbrood erbij, trouwens)
  • Vegetarisch gehakt als onderdeel van je tacomix
  • Elke andere groentemix met gehakt als onderdeel van een maaltijd

Als je nog geen eiwitcomponent in je maaltijd hebt, is dat snel opgelost met wat vegetarisch gehakt. Bovendien is het een makkelijke manier om te beginnen met vegetarisch eten; je hoeft alleen maar je ‘normale’ gehakt te vervangen. Mocht je met mensen eten die niet aan een vegetarische maaltijd moeten denken, dan krijg je ze hiermee misschien wel om!

Nog een tip: er zijn verschillende soorten vegetarisch gehakt van allerlei merken, dus probeer zeker verschillende producten uit. Als je geen fan bent van een bepaald gehaktproduct, betekent dat niet dat er geen andere optie is die je wel lekker vindt.

Voor meer informatie over kant-en-klare vleesvervangers klik je hier. Je kunt ook onze vervang- en gemakslijst downloaden als je het jezelf extra makkelijk wilt maken om vleesvervangers te kiezen.

Smakelijk!
Gina

Week 17: Lekker koken met zoete aardappel

  • Wist je dat de zoete aardappel eigenlijk helemaal geen aardappel is, maar een tropische groente uit Zuid-Amerika? Daarom houden ze niet van de kou en moet je ze niet bewaren in de koelkast, maar op een donkere plek.
  • De schil is eetbaar, maar borstel de groente dan wel goed schoon onder de kraan
  • Zoete aardappel is heel gezond: het bevat ijzer, mineralen, vitamine C, B en bètacaroteen, deze laatste veroorzaakt de oranje kleur
     
Je kunt zoete aardappel op verschillende manieren bereiden:
  1. Koken: snijd de zoete aardappel in stukken (met schil of zonder schil: kan allebei) en kook deze 15 tot 20 minuten in water
  2. Roosteren: snijd de zoete aardappel in lange repen (frietvorm) en bak ze 1 uur in de oven op 150 graden
  3. Pureren: schil een kilo zoete aardappelen, snijd in stukken, kook gaar, giet af en stamp vervolgens fijn met 25 gram boter en 100 ml melk
  4. Poffen: was de zoete aardappelen, dep ze droog, prik er gaatjes in met een vork en pof ze vervolgens 45 minuten in de oven op 175 graden
  5. Bakken: snijd de zoete aardappelen met schil en al in blokjes en bak ze 15 tot 20 minuten op een middelhoog vuur
Eet smakelijk!
Maartje

Week 16: Hoe bewaar je overgebleven gekookte Paas eieren ?

Heb jij ook zoveel gekookte eieren over van pasen? Zet deze dan zo snel mogelijk in de koelkast om te voorkomen dat er schadelijke bacteriën ontstaan. 
  • Een ongepeld (hard)gekookt ei is vier tot zeven dagen houdbaar in de koelkast.
  • Een gepeld ei is in een schaal met water maximaal een week houdbaar in de koelkast. 
  • Eieren kun je ook inmaken of wecken. Kijk op weckenonline.eu hoe je dit moet doen.
Je hardgekookte eitje is natuurlijk altijd lekker bij je lunch, de asperges, in een spinaziesalade,  of salade met avocado.

Smakelijk!
Femke


Week 15: Tofumarineren voor last minute kokers

We deelden vorige week een filmpje over hoe je tofu lekker klaarmaakt. Daarin werd vooral gezegd dat je geduld moet hebben, zowel om het vocht eruit te krijgen als bij het marineren. Ik ben zelf iemand die vaak pas op het laatste moment begint met koken en vaak dan pas beslist wat die gaat eten (en ook iets minder geduld heeft). Dan is het niet meer mogelijk om uren te wachten. Daarom twee tips voor de last minute koker die toch iets met gemarineerde tofu wil (maar minder om de mooie vorm geeft):
  1. Leg het blok tussen 2 snijplanken, maar in plaats van uren een dik boek erop te leggen, druk je rustig op de bovenste snijplank (niet te hard want dan druk je ook de tofu zelf kapot).
  2. Prak de tofu met je vork of snij het heel fijn (dan verlies je gelijk veel vocht), als je het nu marineert heb je meer oppervlak wat de marinade opneemt en trekt de smaak dus sneller in je tofu.

Succes!
Vincent

Week 14: Aardappel op de BBQ

Het is nog maar april, maar het barbecueseizoen is al weer begonnen. Burgers en andere vleesvervangers genoeg om op het vuur te grillen. Salade of andere lekkere groenten en wat sausjes erbij, prima! Meestal eten we er dan brood bij.
Maar een lekkere aardappel uit het vuur kan ook. Zo pof je een aardappel op de barbecue: een niet te grote aardappel goed schoon boenen met water, niet schillen. Dan kruiselings insnijden, wat grof zout erover strooien en een scheutje olie of een klontje boter er bij. Vervolgens niet te stijf oprollen in een stukje aluminiumfolie. Een niet al te grote aardappel kan dan zo op het bbq-rooster of direct tussen de kolen gelegd worden (in een niet te heet deel van het vuur) Na ongeveer 45 minuten is de gepofte aardappel klaar. Voor een grotere aardappel doe het volgende: nadat je hem hebt schoon gemaakt, boor je met een appelboor het midden uit de aardappel, strooi daar het zout en de olie of boter in. In folie rollen en op de bbq. Lekker met zure room en wat bieslook of andere verse kruiden.

Eet smakelijk!
Jolanda

Week 13: Vegetarische optie bij Knorr Wereldgerechten en maaltijdmixen

Als je nou toch een keer makkelijk uit een pakje wil koken, kies dan voor een Knorr Wereldgerecht of maaltijdmix met het Vegetarisch Keurmerk.

Knorr geeft voortaan ook een vegetarisch recept op de verpakkingen van de wereldgerechten en de maaltijdmixen. Dit doen ze om mensen op een eenvoudige manier kennis te laten maken met vegetarisch eten. Knorr verkoopt in Nederland op jaarbasis 20 miljoen maaltijdpakketten en 17 miljoen maaltijdmixen. Ze bereiken dus veel mensen die eens een “dagje zonder vlees” willen eten.

Knorr gebruikt ook eerlijke ingrediënten: bijna alle groenten, kruiden en specerijen worden op een duurzame manier geteeld. Ook dit wordt vermeld op de verpakking, doormiddel van een QR-code.

Knorr is onderdeel van Unilever en zij hebben een partnerschap met de Europese Vegetarische Unie (waar de Vegetariërsbond de Nederlandse licenties van uit geeft) en de Green Protein Alliance.

Eet smakelijk!
Maartje

Bron: evmi.nl
Kijk hier voor alle producten met het Vegetarisch Keurmerk

Week 12: lunchtips

Ik heb eerlijk gezegd een beetje genoeg van elke keer brood als lunch. Als je de tijd hebt om iets anders te maken, is dat soms veel lekkerder! Een paar van mijn favoriete lunchopties:
  • Falafel in pitabroodje/flatbread. Heerlijk met lekker veel salade en wat saus (bijv. knoflook, ketchup of hummus). 
  • Gebakken halloumi, paprika, ui en champignon in een wrap, aangevuld met salade en saus naar keuze.
  • Tosti’s (zelf al veel te lang niet gegeten)! Probeer eens tomaat, ui, paprika en/of Italiaanse kruiden toe te voegen voor extra smaak.
  • Couscoussalade (zie mijn kooktip van week 27 in 2016)
  • Een burger gaat er altijd in… Zoek eens tussen onze recepten
     
Smakelijk!
Gina

Ps. De foto heb ik gestolen van ons recept voor een meergranenwrap met falafel

Week 11: Rösti als krokante laag op een groenteschotel uit de oven

Iedereen kent wel het Zwitserse gerecht rösti: geraspte aardappelen. Meestal eet je het in de vorm van een ronde aardappelkoek.

Maar heb je het wel eens geprobeerd als krokante laag op een groenteschotel uit de oven?
  • Gebruik groenten naar keuze, snijd die in stukken en roerbak deze kort, tot ze beetgaar zijn
  • Giet het vocht af en doe de groenten in een ovenschaal
  • Tip: als je er tomatenblokjes bij doet, wordt het extra lekker
  • Nu kan de rösti op de groentelaag (ook de kant-en-klare in bevroren toestand)
  • Bestrooi naar eigen smaak met (cajun)kruiden
  • Voor de liefhebbers: met stukjes mozzarella is het ook lekker
  • Het moet ongeveer drie kwartier in de oven op 225 graden, totdat de röstilaag een beetje bruin is geworden

Eet smakelijk!

Maartje

Week 10: Gember bewaren

We hebben er allemaal flink last van gehad maar gelukkig lijkt de griep nu op zijn retour. En omdat voor ons kippensoep natuurlijk geen optie is, lurken we de hele dag van onze gember thee 😉

Gember is verwarmend en heeft een smaak waar sommige mensen wel aan moeten wennen, maar als je eenmaal zover bent, is het niet alleen heerlijk maar ook super gezond (van antioxidant tot ontstekingsremmend en bloeddrukverlagend. Zoek online even op de gezondheidsvoordelen als je het lijstje compleet wilt hebben).

Maar stel dat jij maar een klein beetje gember nodig hebt, hoe houd je dan de rest goed en heb je niet na 2 weken een zielig verschrompeld hoopje in de keuken liggen?

Afsnijden wat je nodig hebt en de rest gewoon invriezen! Hoe je dat verpakt is dan nog wel een ding. Meest gebruikt is waarschijnlijk ongeschild in stukjes in huishoudfolie. Je kunt de wortel ook eerst raspen en die hoopjes (bijv. 1 theelepel per hoopje) dan in bevroren toestand bij elkaar in een zakje in de vriezer bewaren tot gebruik.

Ineke

Week 9: Net wat extra smaak met bouillon

Soms ben je aan het koken en heeft je gerecht net te weinig smaak en kan het wat extra's gebruiken. Natuurlijk kun je dan de al gebruikte kruiden nog een keer toevoegen, zodat de smaak wat sterker is. Echter soms is dat niet genoeg en ben je gewoon opzoek naar wat extra's. Wat ik dan vaak goed vind werken is door een beetje boeillonpoeder (natuurlijk wel vegetarische) toe te voegen. Dit geeft de maaltijd net iets extra's. Bonustip: mocht je de bouillonblokjes wat te zout vinden én is het niet erg als er extra vocht bij je maaltijd komt dan kun je altijd ook zelfgemaakte bouillon gebruiken, zie ook onze recepten.

Vincent

Week 8: Knapperig korstje

Snackjes die kraken, ik kan er geen genoeg van krijgen! Met een eetlepel meel of bloem en een eetlepel water maak je heel eenvoudig een beslagje waar je tofu, tempé of seitan door kan halen alvorens je ze in de pan met een laagje hete olie bakt. Als ze lekker bruin zijn geworden schep je ze eruit en smikkelen maar.

Je kan het beslag naar wens op smaak brengen met peper. zout, je favoriete kruiden of een kruidenmix. Of je kan vooraf de tofu, tempé of seitan even marineren in sojasaus. Voor de echte lekkerbekken: probeer eens pastinaakcrème tussen twee plakjes seitan en voorzie dat van een knapperig korstje.

Knapperige korstjes zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden aan vleesvervangers. Je kunt er ook bloemkoolroosjes, plakjes courgette of stukjes ananas of appel door halen. Combinaties naar smaak zijn het uitproberen waard. Even bakken in wat olie en je hebt iets lekkers om van te genieten naast je maaltijd of lekker tussendoor.

Smakelijk!
Annemieke

Week 7: Maak van je restjes een omelet

Nog een halve paprika, halve ui en een aardappel over en geen idee wat je ermee moet doen? Gebruik je restjes groenten voor een lekkere lunch in de vorm van een omelet!

De meeste groenten zijn lekker als ingrediënten voor een omelet. Zorg ervoor dat ze (bijna) gaar gebakken zijn in de pan, en voeg dan geklopte eieren toe (eventueel met geraspte kaas). Een stukje brood en wat salade erbij en je hebt een lekkere maaltijd, die trouwens ook koud lekker is.

Ingrediënten die goed werken in een omelet, zijn bijvoorbeeld:
Je kunt echter natuurlijk alles gebruiken dat je lekker lijkt! Meer lezen over eieren? Klik dan hier

Gina

Week 6: Lasagne van Courgette

Natuurlijk kun je courgette in linten gebruiken als vervanging voor pasta. Maar je kunt schijfjes courgette ook gebruiken in de plaats van lasagnebladen in je lasagne. Het is een gezond alternatief en nog lekker ook.

Waar moet je op letten:
  • Snijd de courgette in de breedte in heel dunne schijfjes
  • Je hebt ongeveer twee courgettes nodig voor een 4-persoons ovenschaal
  • Zorg dat je begint en eindigt met een laagje (tomaten)saus, zodat de courgetteschijfjes goed “omringd” zijn door saus. Dan worden ze beter gaar.
  • Je courgettelasagne moet ongeveer drie kwartier in de oven op 225 graden.

Eet smakelijk!
Maartje

Week 5: Groenten en fruit uit blik

Groenten en fruit uit blik zijn perfect als je niet altijd zin hebt om helemaal vanaf nul te beginnen als je gaat koken. Bovendien kun je ze ook vaak lang bewaren; een echte aanrader voor de voorraadkast, dus. En ja, ook groenten en fruit uit blik zijn gezond!

Tips:
  • Stukjes tomaat – heel makkelijk om je groentemix zoals chili ‘sappiger’ te maken.
  • Olijven zonder pit – geen pitten in je mond en bovendien krijg je vaak meer voor minder geld dan wanneer je een bakje ‘verse’ olijven koopt.
  • Bonen – bruine bonen, kidneybonen, witte bonen… Even afspoelen en klaar om toe te voegen aan je maaltijd.
  • Perzik – geen gedoe met die zachte velletjes en nooit te hard of te zacht.
  • Ananas – voor iedereen die om logische redenen liever niet een verse ananas te lijf gaat.

Veel kookplezier!
Gina

Week 4: pompoen snijden en schillen.

Leuk, al die pompoen cakes en taarten & risotto recepten met pompoen maar hoe snij je zo’n kreng?
  • Een flespompoen is handiger te snijden dan een ronde pompoen. Bovendien kun je die schil ook gewoon eten. Stel dat je hem toch wilt schillen, gebruik dan een dunschiller!
     
  • Bij een flespompoen is het handigst om hem ongeveer doormidden te hakken met een groot mes en daarna te schillen en in schijven en vervolgens stukjes snijden.
     
  • De gewone pompoen kan ook geschild worden met een dunschiller of, nadat hij uitgehold is, ook gebruikt worden als decoratieschaal. Mocht je alleen het vruchtvlees nodig hebben, zorg dat de pompoen stevig ligt voor je er eventueel met een flink mes in gaat hakken. Leg er een gevouwen doek onder of snij de onder en bovenkant eraf zodat hij stevig staat.
     
  • Laatste tip: de pompoen voorverwarmen; inprikken (niet vergeten anders ontploft hij) en 40 min minuten in de oven of 10 min in de magnetron.
Succes!
Ineke

Week 3: Champignons wassen of niet wassen?

Champignons mogen zeker niet gewassen worden, want dan worden het waterige sponzen. Bijna iedereen weet dat. Maar is het ook waar?

Ongewassen groente op je bord; ik vind het geen prettig idee. Wat te doen? Geen champignons meer gebruiken in de keuken of waterige sponzen bakken? Het hoeft allebei niet. Met een beetje voorbereiding heb je lekkere gewassen en droge champignons om te bakken.

Koop de champignons één of een paar dagen voor je ze wil gebruiken. Spoel ze dan meteen af; niet te lang en niet te veel water gebruiken, want hoe langer ze onder water zijn, hoe meer water ze opzuigen. Gewoon snel spoelen, tot de stukjes aarde en andere (onzichtbare) vuilresten er af zijn. Wrijf ze daarna droog met een theedoek of keukenpapier. Zet ze in een vergiet met een stukje keukenpapier of zo erop in de koelkast. De volgende dag zijn ze weer helemaal droog én schoon. En klaar om lekker knapperig gebakken te worden. Het vergt wat planning, maar dan heb je wel lekker gewassen groente op je bord.

Ben je dit nou toch vergeten, of zo druk druk druk, dat je hier echt geen tijd voor hebt, dan kun je ook net gewassen champignons bakken. Als je ze maar heel kort even spoelt, goed afdroogt, en daarna lang bakt (zolang dat het water volledig is verdampt in de pan), ook dan worden ze lekker, maar niet zo krokant en smakelijk als met wat meer voorbereiding.

Overigens geldt dit ook voor biologische champignons, daar zitten dan wel geen chemische bestrijdingsmiddelen op, maar wel ook stof en bacteriën. En natuurlijk ook voor al die andere heerlijke paddenstoelensoorten die we kunnen bakken en eten.

Smakelijk!
Jolanda

Week 2: Kant-en-klare vleesvervangers

Afgelopen week lag de naamgeving van vleesvervangers onder vuur. De VVD wil namen als vegetarische schnitzel en worst verbieden. Wij vinden dit onzin. Door de huidige namen is het voor vleesminderaars juist makkelijker om voor een vegetarisch alternatief te kiezen met een soortgelijke smaak. Het gebruik van vleesvervangers is echter wel iets anders dan van dierlijk vlees. Daarom enkele tips:
  • Let er op dat je vleesvervangers anders moet bakken dan vlees. Vaak hoef je ze maar kort te bakken en worden ze het lekkerst als je ze op laag vuur bakt. Kijk op de verpakking van het product wat de producent aanraadt.
  • Vleesvervangers kun je in de pan bakken, maar soms ook in de oven of op de barbecue. Daarnaast kun je ze soms frituren. Meestal vind je de mogelijkheden op de verpakking.
  • Vleesvervangers verschillen qua smaak en kwaliteit. Bij sommige is het verschil met vlees nauwelijks te proeven, andere smeken om een lekkere saus. Probeer daarom verschillende producten en merken en kies welke jij het lekkerst vindt.
Lees meer over kant-en-klare vleesvervangers
Lees hier ons bericht over deze naamgeving

Week 1: Knoflookbrood

Heb je zin in knoflookbrood maar heb je het niet kant-en-klaar gekocht? Geen probleem, het is ook heel makkelijk zelf te maken. Hak wat knoflook in kleine stukjes en bak ze in (flink wat) olijfolie of boter. Dit wordt je ‘knoflookboter’. Verspreid deze over wat stukjes geroosterd brood en voeg naar wens geraspte kaas en/of andere kruiden toe. Even in de oven en klaar! Nog lekkerder: gebruik stokbrood in plaats van geroosterd brood als je het in huis hebt.

Smakelijk!
Gina

Alle tips van 2016

Kijk hier nog eens terug naar alle tips die onze medewerkers in 2016 gaven.