Nieuwe pilot vleesvervangers past bij nieuwe doelstelling eiwittransitie supermarkt-keten LIDL

 
Lidl, de bekende prijsvechter met duizenden supermarkten in tientallen landen, legt een uiterst concrete doelstelling ten aanzien van de eiwittransitie voor 2030 vast. De discounter wil dan dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige afkomst is, en de overige 50% van dierlijke eiwitten. Op dit moment is 38% plantaardig en 62% dierlijk. Lidl is de eerste supermarkt die een dergelijke concrete doelstelling kenbaar maakt.
 

Pilot: bestverkopende vleesvervangers óók in het schap naast het vleesproduct

De supermarktketen breidde in recente jaren het aanbod van vegetarische en vegan producten fors uit. Daarnaast zet Lidl actief in op lagere prijzen voor deze producten. Toch ziet de discounter dat er méér nodig is om concrete doelen te halen en de eiwittransitie te versnellen.

Een oplossing kan zijn om de zichtbaarheid en vindbaarheid van de vleesvervangers in de vestigingen te verhogen. En dus start vanaf 9 juni 2023  Lidl met een pilot in 70 filialen waarbij een aantal van de vleesvervangers direct náást de concurrerende vleesproducten gepresenteerd wordt. Voor winkelende vegetariërs en veganisten wellicht een schok, en misschien valt het ook wel reuze mee. Overigens liggen deze vega(n) alternatieven ook nog steeds in het vega-schap. 

Twaalf weken lang wordt onderzocht welke invloed deze keuze op de aankopen heeft, en via interviews hoopt de supermarkt op waardevolle feedback van haar klanten.
 

 Vleesvervangers ook direct naast het vleesproduct in het schap bij Lidl, én goedkoper geprijsd dan het vleesproduct zelf - foto: Erwin Polderman
 
 

Deze vega en vegan vleesvervangers liggen tussen het vlees bij Lidl

Het gaat bij deze proef van drie maanden om de vleesvervangers: vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. Deze vleesvervangers zijn bovendien aanzienlijk lager geprijsd dan de vleesproducten.

Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid: ‘De vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zodat zij zien hoe makkelijk en lekker het is om vaker geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen. En dat voor minder geld dan het vleesproduct.’
 

V-Label keurmerk voor de vleesvervangers van Lidl

Twee van deze vier producten hebben het V-Label keurmerk 'vegan'. Mocht je het gemist hebben: dit internationale keurmerk voor vega(n) voedselproducten biedt de consument transparantie en betrouwbhaarheid en helpt snelle keuzes te maken op de winkelvloer.
Meer info en over de rol van de Vegetariërsbond is op de pagina V-Label te vinden.
 

Vleesvervangers-pilot Lidl in samenwerking met Wageningen Universiteit

Voor deze pilot werkt Lidl samen met de Wageningen Universiteit en het World Resource Instituut (WRI). De resultaten worden na afloop van de pilot openbaar gemaakt, onder andere met een wetenschappelijk rapport.
 
Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit: "Om de eiwittransitie te versnellen is het presenteren van het plantaardige alternatief naast de dierlijke tegenhanger mogelijk effectief, met name voor mensen die af en toe minder vlees willen eten. Vergelijkbare voorgaande studies tonen een positief effect op verkopen van plantaardige (vlees)alternatieven. Met deze interventie speelt Lidl in op gewoontegedrag in de supermarkt en zet een stap in het faciliteren van consumenten bij de omslag naar meer plantaardige eiwitten."

Stientje van Veldhoven , WRI vice-president en regionaal directeur voor Europa: "Als consumenten in de supermarkt kiezen voor klimaatvriendelijker voedsel, maakt dat een belangrijk verschil. De vraag is hoe voedselproducenten en supermarktketens zo effectief mogelijk kunnen inspelen op zo’n verandering. We zijn blij om hier samen met Lidl Nederland en Wageningen nader onderzoek naar te doen. Daarbij kijken we er bijvoorbeeld naar, wat het effect is als plantaardige en vleesproducten in hetzelfde schap te vinden zijn. Ons eerdere gedragsonderzoek biedt hiervoor belangrijke aanknopingspunten. We hopen dat dit project veel andere retailers zal inspireren om praktische stappen te ondernemen in het veranderen van hun aanbod en daarmee bij te dragen aan een lagere footprint van ons gemiddelde boodschappenmandje op natuur en klimaat."
 

Gratis LekkerVega Budget Challenge

Doe mee met deze veggie challenge van de Vegetariërsbond en eet gezond, lekker én makkelijk voor gemiddeld 2,75 per portie per dag. Deze 'challenge' zit slim elkaar - zo min mogelijk voedselverspilling en vol tips en weetjes om te besparen en restjes te hergebruiken. 
 

Meer over Lidl Nederland

Als onderdeel van de Schwarz Group is Lidl een van de meest toonaangevende ondernemingen in de levensmiddelenbranche in Europa. De organisatie exploiteert momenteel meer dan 12.000 winkels en 200 distributie- en logistieke centra in 31 landen.
In 1997 heeft Lidl haar eerste filialen in Nederland geopend. Inmiddels is Lidl Nederland uitgegroeid tot een organisatie met circa 440 filialen door het gehele land en een webshop voor non-food artikelen. Onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ biedt Lidl een verantwoord assortiment in food en non-food artikelen, dat tot stand komt met zorg voor mens, dier en milieu.

Lidl maakt een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk. Klanten kiezen bij Lidl automatisch voor een duurzamer product. Als toekomstbestendige organisatie is duurzaamheid onderdeel van de bedrijfsvoering: er wordt duurzaam gebouwd, reststromen worden hergebruikt en voedselverspilling wordt tegengegaan. Lidl wil het beste voor haar klanten en voor de wereld om zich heen; vandaag én in de toekomst. Lidl zet zich daarom in om de positieve impact op de maatschappij en het milieu te vergroten en eventuele negatieve impact te verkleinen. Lidl doet dit samen met haar leveranciers, medewerkers, partners én klanten.

Voor verdere informatie over het duurzaamheidsbeleid en initiatieven van Lidl, ga naar www.lidl.nl/duurzaamheid.
dinsdag 13 juni 2023

Ouder nieuwsberichtRecenter nieuwsbericht

Meer nieuws

Teken de petitie van Vegetariersbond voor betere zuivelsector en kalfvriendelijkere melk