Resultaten Vegamonitor Kalf bij Koe


Uit de ‘vegamonitor’, het jaarlijkse representatieve onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Vegetariërsbond, blijkt een groot draagvlak voor de campagne ‘Kalf bij koe’. Een grote meerderheid van de Nederlanders (68,2 %)  is van mening dat het normaal zou moeten zijn dat een kalf een paar maanden bij de moeder koe kan blijven. Op dit moment is dat echter slechts op een handvol boerenbedrijven het geval.
Een argument om het kalf en de moeder koe snel van elkaar te scheiden is dat de boer in dat geval beter zicht heeft op de groei en het welzijn van het kalf. Maar een groot deel van de Nederlanders heeft blijkbaar weinig boodschap aan dit argument. Slechts een minderheid (45,9% ) vindt dat de beslissing over het wel of niet scheiden van kalf en moeder koe aan de boer moet worden overgelaten.
 
Voor maar liefst 44,2% van de Nederlanders is het scheiden van kalf en moeder koe een ‘belangrijk’ onderwerp. Dat is opvallend, omdat het onderwerp nauwelijks in het nieuws is. De campagne ‘Kalf bij koe’ van de Vegetariërsbond is een van de weinige activiteiten rond dit onderwerp. Dat het onderwerp mensen aan het hart gaat blijkt ook uit het hoge percentage mensen dat bereid is wat meer geld te willen betalen voor ‘kalvriendelijkere’ melk: maar liefst 49.4%.  Gelukkig is er daadwerkelijk zuivel op de markt die aan dit criterium voldoet.
Wie wil dat het onderwerp meer aandacht krijgt in het publieke debat en de media tekent het beste onze petitie en geeft een bijdrage voor onze oproep aan de zuivelsector in een landelijk ochtendblad.
 
donderdag 21 december 2023

Ouder nieuwsberichtRecenter nieuwsbericht

Meer nieuws

Teken de petitie van Vegetariersbond voor betere zuivelsector en kalfvriendelijkere melk