Vleesconsumptie in 2021 ook lager dan pre-corona
Vleesconsumptie in corona-jaren 2020 en 2021 nagenoeg gelijk
Vorig jaar aten Nederlanders gemiddeld 76,1 kilo vlees(waren). In 2020 was dat ietsje minder: 75,9 kilo. Dit gaat om ‘karkasgewicht’, daarvan belandt 50% op een bord. In 2019, pre-corona, stond de teller echter op een vette 77,8 kilo. Dat is dus redelijk goed nieuws, al passen enkele nuances.
Een en ander blijkt uit nieuw onderzoek van Wageningen Economic Research (onderdeel Wageningen University & Research, WUR) in opdracht van Wakker Dier.
Vleesconsumptie in corona-jaren
Kijken we naar onderstaand kaartje van de WUR over vleesconsumptie sinds 2005 (!), dan fluctueert de consumptie van vlees(waren) over al die jaren lichtjes.Lockdowns en horecasluitingen in een pandemie hebben meer impact op de vleesconsumptie dan alle inspanningen van de overheid, kennisexperts, andere non-profits en activistische organisaties, influencers, retail-acties en vega restaurants gezamenlijk. Helaas, in meer opzichten. En ook begrijpelijk - gedragsbeïnvloeding is complex.
Ook de stijgende trend van ‘vegan’ en ’plantaardig’ als maatschappelijke ontwikkeling met een sterk groeiend aanbod van vegetarische en veganistische voedselproducten in de supermarkt als gevolg, heeft nog niet het omslagpunt naar een andere balans bereikt.
Verkoop vlees en vleeswaren in supermarkten
De onderzoekers keken ook naar de verkoop van vlees(waren) in de supermarkten. De omzet van deze productgroep was in 2021 nauwelijks hoger dan in 2019. Nederlanders compenseerden hun vleesbehoefte door lockdowns en horecasluitingen dus niet door extra in te slaan.Bewust minder vlees
Uit de resultaten konden de onderzoekers ook niet concluderen dat Nederlanders bewust kiezen voor minder vlees. „De lagere consumptie [ten opzichte van 2019 – red.] lijkt toch eerder het gevolg van de coronabeperkingen dan van veranderende vleesvoorkeuren”, zegt Hans Dagevos, consumptieonderzoeker bij Wageningen Economic Research.Nare bijsmaak van vlees
Werk aan de winkel dus voor overheid, kennisexperts, non-profit organisaties, influencers, retail en horeca. En de consument zelf. Want aan ‘vlees’ kleeft een nare bijsmaak: milieu- en klimaatschade, dierenleed, gezondheidsrisico’s en de gevolgen van een scheve wereldvoedselverdeling.Bronnen vleesconsumptie in Nederland
Onderzoek WURNieuwsartikel WakkerDier
donderdag 13 oktober 2022
Ouder nieuwsbericht | Recenter nieuwsbericht |
Meer nieuws
- Bewuste consumenten willen duurzamere horeca - crowdfunding Duurzame DinerBon geslaagd
- Innovatie in zuivelvrij en eivrij gebak: Viola's Patisserie serveert de vegan eclair
- Duurzame DinerBon zet bewuste consumenten aan tafel van duurzamer werkende horeca
- Voedseltransitie in ziekenhuizen gaat niet vanzelf
- Vega Challenge Ekoplaza & Vegetariërsbond trapt af!
- Ruim 20.000 handtekeningen voor petitie kalf bij koe