Nationale Week Zonder Vlees-campagne gaat Europa in
De Nationale Week Zonder Vlees, het initiatief dat al jaren lang Nederlanders aanspoort tot minder vlees te eten, wordt Europees uitgerold. België is als eerste aan de beurt, in oktober 2023.
Foto: voedingnu.nl
De uitbreiding wordt mogelijk gemaakt door subsidietoekenning van de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’. De campagne kan bijdragen aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en aan een duurzaam, gezond en toekomstbestendig dieet. Tot en met 2026 worden er Europese landen toegevoegd aan de campagne.
Impact in Nederland - het aantal mensen
Dit jaar waren wij in ons lang getuige van de 5e editie. Volgens initiatiefnemer Isabella Boerdam van Green Food Lab, het uitvoerende bureau van Stichting Week Zonder Vlees, deed één op de vijf Nederlanders in maart mee aan de campagneweek. Bovendien werd de campagne gesteund door een recordaantal van 80 partners uit de voedingsindustrie.Impact in Nederland - de verkoopcijfers
Ook in de verkoopcijfers was de impact van de campagne te zien. De verkopen in volume van vleesvervangers steeg tijdens de week met 108,5% vergeleken met een gemiddelde week in dat jaar. Terwijl de vleesverkoop in volume tijdens de week 8,4% lager lag.Week Zonder Vlees - en Zuivel
Voor het eerst dit jaar, werd ‘& Zuivel’ aan de naam toegevoegd. De stichting wilde hiermee de impact van zuivel op ons klimaat duidelijk maken en deelnemers te inspireren niet alleen vaker vegetarisch maar ook vaker plantaardig te laten eten.Overigens geldt dit alleen voor ons land; de toevoeging is geen onderdeel van de internationale campagne.
Over Horizon Europe & LIKE-A-PRO
De internationale uitrol van de Nationale Week Zonder Vlees is onderdeel van het ‘LIKE-A-PRO’-project en gefinancierd door de Europese Unie onder topic “HORIZON-CL6-2022-FARM2FORK-01-07”. Horizon Europe is een Europees subsidieprogramma voor onderzoek en innovatie op het gebied van klimaatverandering. LIKE-A-PRO heeft als doel duurzame en gezonde voeding te vergemakkelijken door alternatieve eiwitten te produceren en mainstream te maken.www.weekzondervlees.nl.
donderdag 17 november 2022
Ouder nieuwsbericht | Recenter nieuwsbericht |
Meer nieuws
- Bewuste consumenten willen duurzamere horeca - crowdfunding Duurzame DinerBon geslaagd
- Innovatie in zuivelvrij en eivrij gebak: Viola's Patisserie serveert de vegan eclair
- Duurzame DinerBon zet bewuste consumenten aan tafel van duurzamer werkende horeca
- Voedseltransitie in ziekenhuizen gaat niet vanzelf
- Vega Challenge Ekoplaza & Vegetariërsbond trapt af!
- Ruim 20.000 handtekeningen voor petitie kalf bij koe